7.11.2025
BLOGI
VUOSISUUNNITTELU KASVUN PERUSTANA
Kasvu ei synny yksittäisistä kampanjapiikeistä, vaan tavasta, jolla brändi on läsnä asiakkaan arjessa pitkin vuotta. Markkinointi, joka perustuu suunnitelmallisuuteen ja johdonmukaisuuteen, ei ainoastaan tue kasvua - vaan mahdollistaa sen. Vuosisuunnittelu on tässä keskiössä: se auttaa kohdentamaan budjetin oikein, rytmittämään näkyvyyden ja tekemään brändistä tutun asiakkaalle lisäten mahdollisuutta tulla valituksi ostoskoriin.
POTENTIAALISIMMAT KASVUN PAIKAT EIVÄT OLE VAIN SESONKIEN VARASSA
FMCG- ja käyttötavarabrändeille vuosisuunnittelun rooli korostuu. Vilkkaiden myyntisesonkien lisäksi on löydettävissä hiljaisempia kausia, joissa kilpailu on vähäisempää, mutta yksittäisen asiakkaan ostopotentiaali on silti suuri. Kun markkinointi suunnitellaan kokonaisuutena tukemaan sekä asiakasmassojen tavoittamista korkean kysynnän aikaan, sekä yksittäisten asiakkaiden voittamista jatkuvina toimenpiteinä, syntyy paras mahdollinen kombinaatio kasvun tueksi.ENEMMÄN KUIN OSTON HETKI
Joku ehkä mieltää Retail median vielä ainoastaan funnelin viimeiseksi kosketuspisteeksi: tehokkaaksi, mutta puhtaan taktiseksi. Todellisuudessa sen vahvuus on paljon laajempi ja vahvasti läsnä inspiraatiosta harkintaan ja ostopäätökseen asti. Viitteitä roolin laajentumisesta näkyy ratkaisujen laajentumisessa ja kehityksessä, joita Retail media toimijoilta on nähty kuluneen vuoden aikana, myös meillä S-ryhmässä. Tätä tukee myös IAB:n tutkimuksen tulokset, joiden mukaan lähes viidennes mainostajista ja yli kolmannes toimistoista pitää brändiuskollisuuden vahvistamista yhtenä kiinnostavimmista syistä hyödyntää Retail mediaa tulevaisuudessa. Retail median kehityssuunta on selkeä: siirtymä taktisesta kampanjalähtöisyydestä kohti pitkäjänteistä brändillistä vaikuttamista on vahvasti käynnissä.RETAIL MEDIA TUKEE YRITYKSEN MUUTA MARKKINOINTIA
Kun tarkastellaan S-ryhmän medioiden tavoittavuutta, puhutaan poikkeuksellisen vahvasta läsnäolosta asiakkaan arjessa. Asiakasomistajia on jo yli 4 miljoonaa, ja S-ryhmän mediat tavoittavat heistä valtaosan:- Nettotavoittavuus päivässä: 19 %
- viikossa: 85 %
- kuukaudessa: 98 % kaikista yli 18-vuotiaista asiakasomistajista.
MISSÄ PIILEE BRÄNDISI KASVUN POTENTIAALI?
Vaikka dataa, kanavia ja kosketuspisteitä asiakaspolulla on paljon, vuosisuunnittelun ei tarvitse olla monimutkaista. Meidän tehtävämme S-ryhmän kaupan mediassa on auttaa tunnistamaan, mistä kasvua voitaisiin saada aikaiseksi juuri sinun brändillesi.Missiomme on luoda kasvua yhdistämällä mainostajat ja kuluttajat S-ryhmän monikanavaisessa kokonaisuudessa. Tuemme brändien kasvua ratkaisuilla, jotka vahvistavat näkyvyyttä, tunnettuutta ja myynnillistä vaikutusta koko asiakaspolulla. Toimimme sillanrakentajana mainostajan tavoitteiden ja asiakkaan tarpeiden välillä dataa, asiakasymmärrystä ja kohdennettua viestintää hyödyntäen. Vuosisuunnittelusta puhuttaessa tämä tarkoittaa, että autamme: • tunnistamaan kategoriakohtaiset kasvupaikat • rakentamaan näkyvyyden rytmityksen sesonkien ja välikausien tasapainolla • varmistamaan, että brändi kohdataan kaikissa asiakaspolun vaiheissaKasvu syntyy, kun brändi ei ole paikalla vain silloin kun ostetaan – vaan silloin kun valinnat ja mielikuvat muodostuvat. Kun brändi on tuttu, tunnistettava ja merkityksellinen, luodaan parhaat mahdollisuudet pitkäjänteiseen kasvuun. Lähteet:SOK Smart Marketing Ostokäyttäytymis- ja mediankäyttötutkimus, 2025, n: 1962. Retail media 2025 – Nykytila ja trenditKirjoittaja
KATEGORIAT
- Blogi

