28.8.2025
BLOGI
USEIN OHITETTU, MUTTA YRITYKSESI KASVUN KANNALTA ARVOKAS KOHDERYHMÄ
Nuoret aikuiset, erityisestialle 24-vuotiaat, edustavat monelle yritykselle sekä tulevaisuuden ostovoimaa että jo nyt tärkeää kasvupotentiaalia. S-ryhmän asiakasdatan mukaan 18–24-vuotiaita asiakasomistajia on merkittävä määrä, melkein 300 000. Tämä ryhmä käyttäytyy hyvin eri tavoin kuin heitä vanhemmat aikuiset niin brändien valinnan, tuotteiden ostamisen kuin median käytön osalta.
MISTÄ NUORET AIKUISET OSTAVAT JA MITÄ?
Katso hetki ympärillesi metrossa, kahvilassa tai kadulla. Lähes jokaisella on puhelin kädessä. Todennäköisesti he selaavat somea. Tai ehkä, S-mobiilia?Tämän ikäisistä laajin tavoittavuus S-ryhmän kaupan median kanavista on S-mobiilissa, joka tavoittaa viikoittain vähintään 80 % tämän ikäryhmän asiakasomistajista. Olisitko arvannut, että nuoret aikuiset käyttävät S-mobiilia jopa muita ikäryhmiä aktiivisemmin? Huomionarvoista on myös se, että tavoittavuus yltää samalle tasolle kuin Metan kanavat yleisesti, jossa mainostaminen kuuluu myös S-ryhmän kaupan median ratkaisuihin.INSPIRAATIO DIGISSÄ, VALINTA MYYMÄLÄSSÄ
Keväällä 2025 teettämämme tutkimuksen mukaan alle 24-vuotiaat hakevat korostuneesti inspiraatiota netin hakukoneista ja sosiaalisesta mediasta – paljon enemmän kuin vanhemmat ikäryhmät. Tämä näkyy sekä päivittäis- että käyttötavaroiden kohdalla:- Ruokainspiraatiossa korostuvat Google ja some – kun taas vanhemmat ikäryhmät tukeutuvat useammin myymälöihin ja asiakaslehtiin.
- Käyttötavaroiden osalta Google on selkeästi tärkein yksittäinen lähde: 58 % kuluttajista kertoo hakevansa sieltä tietoa ja inspiraatiota. Nuoret korostuvat tämän kanavan sekä somen aktiivisimpina käyttäjinä.
MISTÄ NUORET AIKUISET OSTAVAT JA MITÄ?
Nuorten aikuisten ostokäyttäytyminen poikkeaa muista ikäryhmistä. Verrattuna muihin ikäryhmiin, he tekevät viikoittain enemmän ostoksia muun muassa seuraavissa tuoteryhmissä:- urheiluravinteet ja terveystuotteet
- virvoitusjuomat, alkoholijuomasekoitteet, siiderit ja viinit
- pasta, riisi, nuudeli, perunamuusi
- jäätelö, makeiset, keksit ja snacksit
- kasvipohjaiset juomat ja juustot
VAIKKA POLKU ALKAAKIN DIGISTÄ, SE PÄÄTTYY USEIN MYYMÄLÄÄN. MOLEMPIEN LÄSNÄOLO RATKAISEE.
Asiakaspolku nuorten kohdalla ei ole suoraviivainen – mutta sen ymmärtäminen voi tarjota merkittävää kilpailuetua. Mainostamalla oikeissa kanavissa ja olemalla näkyvillä myymälässä ostopäätöksen hetkellä yritys voi rakentaa suhteen kohderyhmään, joka paitsi ostaa nyt, myös varmistaa yrityksesi kasvun tulevaisuudessa.Kirjoittaja
KATEGORIAT
- Blogi

