16.5.2024
Retail Median nykytila, tulevaisuus & integroituminen media mixiin: Kuuntele Podcastit!

Sami Hiirsalmi

Tänä keväänä IAB Finlandin Retail media työryhmä sai täyteen ensimmäisen toimintavuotensa. Joukko alan osaavimpia markkinoinnin asiantuntijoita kerääntyy kahden kuukauden välein yhteen työryhmätapaamisiin, minkä lisäksi pienryhmät työstävät konkreettisia tehtäviä. Työryhmä, jonka jäsenten taustat ovat hyvin monipuoliset, on työstänyt tähän mennessä muun muassa Retail median määritelmän ja lähtötasotutkimuksen sekä vienyt tätä tietoa markkinalle IAB:n webinaarien ja tapahtumien kautta. Tämän yksivuotistaipaleen kunniaksi päätimme tarttua ajankohtaisimpiin Retail median aiheisiin IAB:n podcastin kautta.
IAB Studio: Retail Media
Kanssani podcastissa mukana olivat IAB:n Mira Vaurula sekä Dagmarin Mari Riipinen. Mira johtaa IAB:llä tapahtumia, yhteistöitä ja työryhmiä kun taas Marin kanssa olemme Retail media työryhmän puheenjohtajakaksikko. Podcastissa käymme läpi esimerkiksi markkinalle keväällä tehdyn lähtötasotutkimuksen tuloksia, eroja Suomen ja Euroopan välillä, Retail median vahvuuksia ja käyttötapauksia mainostajille sekä markkinan tämän hetken odotuksia Retail mediaa kohtaan.
Podcastissa kuullaan myös vierailevia asiantuntijoita. Keskon Hannele Jauhiainen kertoo näkemyksensä Retail media toimijan näkökulmasta kun taas Dentsun Jaakko Lovio avaa näkemystään mediatoimiston puolelta. Lopuksi IAB Europen pääekonomisti Daniel Knapp jakaa arvionsa Retail median kasvun mahdollisuuksista ja tulevaisuuden näkymästä - tähän mieheen kannattaa luottaa koska hän on jo aiemminkin onnistuneesti ennustanut monta mediamarkkinan kehitystä, myös Retail median osalta!
Podcast on jaettu kahteen napostelupituiseen jaksoon, joista ensimmäisessä sukelletaan Suomen ja Euroopan Retail median markkinatilanteisiin sekä keskustellaan miten Retail media integroituu osaksi mainostajien media mixiä. Toisessa jaksossa käydään läpi tulevaisuuden näkymiä sekä Retail median uniikkeja ominaisuuksia kuten sen ainutlaatuisia mainoskanavia ja datakyvykkyyksiä.
Ota jaksot kuunteluun alta löytyvien linkkien alta!
Kuuntele podcast-jaksot!
Jakso 1 (26:59): https://www.iab.fi/uutiset-blogi/iab-studio-retail-media-suomi-vs.-eurooppa-12.html
Jakso 2 (24:48): https://www.iab.fi/uutiset-blogi/podcast/iab-studio-retail-median-mahdollisuudet-ja-tulevaisuuden-nakymat-22.html

Sami Hiirsalmi
Samilla on usean vuoden kokemus markkinoinnista media- ja digitoimistosta sekä Retail median parista. Hän toimii SOK:lla strategisena suunnittelijana S-ryhmän kaupan median tiimissä luoden mainostaja-asiakkaille mediastrategioita ja -suunnitelmia asiakasymmärykseen perustuen. Sami toimii myös IAB Finlandin Retail media työryhmän puheenjohtajana sekä jäsenenä IAB Europen vastaavassa työryhmässä.