9.10.2024

Miten onnistua markkinoinnilla haastavassa markkinatilanteessa? 

Markkinointi on parhaimmillaan kasvun vauhdittaja ja lähde, mutta joskus markkinoinnista voi muodostua jopa syntipukki yrityksen kasvun puuttumiseen, jopa kutistumiseen. 

Markkinat haastavat edelleen monia päivittäistavarakauppiaita Suomessa, eikä ilmaista kasvua ole juurikaan tarjolla, kun kysyntä kyntää paikoillaan. Markkinoinnin asiantuntijat ja itseäni viisaammat neuvovat panostamaan kasvuun nyt, kun kysyntä lähtee kohta taas voimakkaampaan nousuun. Tämä on varmasti totta, mutta miten ihmeessä se tulisi tehdä, kun samaan aikaan moni yritys painii entistä suurempien kannattavuushaasteiden parissa? 

Yritykset rakentuvat, voimistuvat, ja parhaimmat jopa kukoistavat pitkällä aikavälillä. Lyhyellä aikavälillä on helppoa saada tuloksia, sanotaan. Kuitenkin esimerkiksi tänä vuonna kasvusta on saanut nauttia vain harva FMCG-toimija. Miksi näin, jos tuloksia on kerran niin helppoa saada aikaiseksi? Mietin vastauksia näihin kysymyksiin puhtaasti sen kautta mitä itse olen saanut oppia markkinoinnista, ja mitä näen omien asiakkaidemmekin tuloksista reaalimaailmassa. 

Investointien kasvattaminen ei ole ainoa tie kasvuun 

Näyttäisi siltä, että markkinoinnissa onnistumiseen ei aina tarvita kilpailijaa enemmän budjettia, eikä markkinoinnin tulisi aina olla maailman parasta ja erilaisinta onnistuakseen. Näillä seikoilla rehvastelun sijaan onnistuneita yrityksiä ja toimenpiteitä näyttäisi yhdistävän joko tietoinen tai tiedostomaton päätös keskitettyä juuri sillä hetkellä tärkeimpään asiaan. Oli se sitten huolella mietitty tuoteportfolion laajennus, oivallus uudesta kohderyhmästä tai asiakastarpeesta, jota kukaan ei vielä kunnolla täytä tai vaikkapa inhorehellinen ja itsepohdiskelun tuloksena ilmoille päästetty kysymys: kenen pitäisikään olla meidän tuotteidemme kohderyhmää? 

Uteliaisuus kantaa pidemmälle kuin viisastelu 

On usein paljon helpompi todeta yksinkertaisesti, että joku toimenpide ei toimi tai toimii. Monen kasvussa onnistuneen yrityksen taustalla näyttää usein olevan tämän toteamisen lisäksi oivallus, miksi jokin markkinointitoimenpide on toiminut tai miksi vastaavasti jokin on mennyt metsään. Tässä haastavassa markkinatilanteessa kannustankin yrityksiä tutkimaan ja lisäämään ymmärrystä, vaikka ihan pienistäkin asioista, jotka tiedät toimivan. Rakenna sen ymmärryksen avulla entistä suurempi toimenpide toistaen ja noudattaen onnistumiseen löytämääsi kaavaa. Fokusoi ja karsi vaikka, jos pakko on. Mittaa jälleen tarkasti, analysoi ja muodosta taas näkemys onnistumisesta.  

Todennäköisesti toistamalla saman onnistumisen kaavan esimerkiksi kolmesta neljään kertaan, olet onnistunut parantamaan kilpailukykyäsi ja jos aloitit haastamalla ajatteluasi jostain uudesta, olet vähintään hyvällä matkalla kohti kilpailuetua. Tämä kilpailukyvyn vahvistuminen tai jopa kilpailuedun löytämisen kaava, auttaa sinua seilaamaan yrityksesi kilpailusta väljemmille vesille ja menestymään. Ja menestyksen löytämisen kaava, jos mikä, on hyvä kunnianhimon taso markkinoinnille Suomessa tänään. 

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.