24.3.2025
Millä tavoin voit ohjata kuluttajat valitsemaan juuri sinun brändisi tuotteet kaupan ympäristössä?

Sami Hiirsalmi

Kohti oston hetkeä
Retail median avulla mainostajat voivat vaikuttaa kuluttajien asiakaspolun eri vaiheisiin. Yksi markkinaa kiinnostavimmista vaikuttamisen vaiheista on oston hetki; jopa 78% mainostajista ja 83% toimistoista on tätä mieltä. Retail Media tarjoaa luonnollisesti tehokkaita keinoja vaikuttaa oston hetkeen niin päivittäistavara- kuin käyttötavaramainostajille. Me Smart Marketingilla tarjoamme laajan ja alati kehittyvän mainostarjoaman tavarantoimittajien hyödynnettäväksi sekä S-ryhmän myymälöissä että eri toimialojen verkkokaupoissa. Ostohetki on tärkeä, mutta ohjatakseen kuluttajat valitsemaan juuri tiettyjä tuotteita, mainostajan kannattaa huolehtia näkyvyydestä monipuolisesti kaupan ympäristössä. Hyvin suunniteltu näkyvyys ostopolulla ohjaa tehokkaimmin kohti tätä kiinnostavinta ja tavoitelluinta momentumia eli oston hetkeä.
Tehoa verkkokaupasta
S-Kaupat PT-mainostajille
S-ryhmän ruoan verkkokauppa eli S-kaupat on selkeä markkinajohtaja. Ruoan verkkokaupan trendi on nousujohteinen: S-kaupat-palvelun myynti kasvoi vuonna 2024 huimat 18 % edellisvuoteen verrattuna. Tämä kysynnän kasvu yhdistettynä S-kaupat-palvelun n. 200 000:een säännölliseen käyttäjään tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen keinon tavoittaa lähellä ostopäätöstä olevat kuluttajat. S-kaupat -palvelun mainostarjoama on kehitetty asiakaskokemus ensin -ajattelutavan mukaisesti, jossa mainokset sulautuvat luonnollisesti muuhun sisältöön tarjoten kuluttajalle inspiraatiota, tarjoiluehdotuksia ja sesonkiin sopivia tai ostoskoria täydentäviä tuotteita.
Mainostarjoama sisältää tällä hetkellä kolme etusivun mainospaikkaa (Herobanneri, Tuotekaruselli ja Tuoteikkuna), joiden avulla mainostaja voi tuoda tuotteensa näkyville heti ostospolun alussa. Etusivun paikkojen lisäksi kannattaa hyödyntää kategoriamainontaa: jopa 48% verkkokaupan asiakkaista käyttää kategorioita lisätessään tuotteita ostoskoriinsa. Verkkokaupassa mainostajalla on myös mahdollisuus omaan räätälöityyn laskeutumissivuun, johon voidaan ohjata myös muusta mainonnasta – laskeutumissivulle tuotava tieto ja esimerkiksi reseptiikka tarjoavat inspiraatiota kuluttajalle ja tuovat mainostajalle vielä lisää keinoja valinnan vahvistamiseen.

Kaikkea on - Käyttötavarat Prismasta
Prisma.fi on n. 260 000 viikkokävijällään ja laajalla käyttötavaran valikoimallaan yksi Suomen suurimmista ja suosituimmista verkkokaupoista – ja näin ollen myös houkutteleva paikka mainostajille tavoittaa potentiaaliset ostajat. Mainostarjoama on juuri uusittu: mainostajalla on nyt entistä monipuolisemmat mahdollisuudet näkyä ostospolun eri vaiheissa. Mainospaikkoina löytyy tuotekarusellit etusivulla, pääkategorioissa sekä alakategorioissa. Etusivulla mainostajan on mahdollista tavoittaa laajemmin käyttötavaran ostajat, kun taas kategorioista sellaiset, jotka ovat jo lähellä ostopäätöstä.
IN-STORE kasvaa vauhdilla
Retail Median kehittyessä myös myymälämainonnan rooli vahvistuu. Vuonna 2025 peräti 60 % senior-tason päättäjistä (VP, SVP, CMO) ja 61 % director-tasoisista päättäjistä aikoo kasvattaa digitaalisen myymälämarkkinoinnin budjettejaan. Tämä kehitys kannustaa Retail Media -toimijoita laajentamaan kivijalkamyymälöiden mainosratkaisuja. James Allison, Advertiman Director Market Development EMEA, kommentoi kehitystä seuraavasti:
"In-store Retail Media in Europe has built an excellent foundation for growth over the last few years. 2024 saw the launch of In-Store Retail Media standards (by IAB Europe) and several new In-Store screen networks. We have also seen that retailers want to accelerate their offerings to support the growing demand for improved targeting, measurement, and monetization."
Kysynnän kasvu ja vauhdikas kehitys tuo myös haasteita. Yhtenä suurimpana myymälämainonnan hyödyntämisen esteenä on nähty standardoinnin puute. Kuten James Allison totesi, tätä on jo lähdetty työstämään mm. IAB Europen toimesta tavoitteena yhtenäistää markkinaa ja kehittää mainostajien sekä palveluntarjoajien välistä yhteistyötä. Standardoinnin avulla Retail median digitaalisen myymälämainonnan suunnitteleminen, mittaaminen ja aktivointi tulee hänen mukaansa kehittymään entisestään:
"Measurement and unification of media planning and activation from onsite and offsite to store will be key. As established in-store retail media networks look to improve their offering, new in-store retail media networks enter the game and aim to differentiate. Advanced in-store retail media measurement and real-time targeting, reflecting the success factors of online, will define future growth"

Avain Retail Median mahdollisuuksien hyödyntämiseen
Retail Media -toimijat pohtivat tällä hetkellä kuumeisesti digitaalisen myymälämainonnan suuren potentiaalin hyödyntämistä. Mainostajien mielenkiinto kohdistuu yhä enemmän ratkaisuihin, joiden avulla voidaan konkreettisesti vaikuttaa kuluttajien päätöksiin – juuri silloin, kun valinta tehdään, tuotteiden äärellä.
Retail Media tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden yhdistää digitaalisen mainonnan tarkkuus ja fyysisen ostoympäristön vaikutusvoima. Kun mainonta suunnitellaan huolellisesti ostopolun eri vaiheisiin, saavutetaan paras mahdollinen tulos: kuluttaja valitsee juuri sinun tuotteesi ostohetkellä. Hyvin suunniteltu ja ajoitettu vaikuttaminen ei ainoastaan tavoita kuluttajaa – se muuttaa ostopäätöksen suunnan.
Lähteet:
Skai, The State of Retail Media Report (2024)
S-ryhma.fi, S-ryhmän investoinnit Suomeen viime vuonna lähes miljardi euroa (13.2.2025)
IAB Suomi, Retail media Suomen tilannekatsaus (03/2024)
James Allison, Director Market Development EMEA, Advertima

Sami Hiirsalmi
Samilla on usean vuoden kokemus markkinoinnista media- ja digitoimistosta sekä Retail median parista. Hän toimii SOK:lla strategisena suunnittelijana S-ryhmän kaupan median tiimissä luoden mainostaja-asiakkaille mediastrategioita ja -suunnitelmia asiakasymmärykseen perustuen. Sami toimii myös IAB Finlandin Retail media työryhmän puheenjohtajana sekä jäsenenä IAB Europen vastaavassa työryhmässä.