18.6.2025

80 % mainostajista aikoo hyödyntää enemmän Retail mediaa

IAB:n Retail media työryhmä tutki nyt toista kertaa markkinan suhtautumista Retail mediaan. Sen mukaan 80 % mainostajista ja 91 % toimistoista aikoo hyödyntää Retail mediaa tulevaisuudessa enemmän. Verrattuna vuoteen 2023, kasvua mainostajien osalta on 24 prosenttiyksikköä ja toimistojen osalta 13 prosenttiyksikköä. Mitä näiden lukujen taustalla oikein on?  

”The most powerful element in advertising is the truth”, totesi Bill Bernbach, yksi aikamme tunnetuista mainosalan vaikuttajista. Lausahduksessa on totuuden siemen, joka ulottuu myös Retail median kasvuun. Sekä Suomessa että muualla Euroopassa ylivoimaisesti merkittävin syy Retail median hyödyntämiseen liittyy kaupan toimijoiden dataan. Kampanjoiden tulosten mittaaminen myyntivaikutuksiin asti, asiakasymmärryksen syventäminen ja mainonnan tarkempi kohdentaminen ovat tärkeimpiä tekijöitä, jotka saavat mainostajat hyödyntämään Retail mediaa. Tämä käy ilmi tuoreesta IAB Retail media -työryhmämme teettämästä tutkimuksesta. 

Retail median uniikki positio tarjota aikaisemmin mainostajille saavuttamattomissa olevia kohtaamispisteitä on luonut yhden vankan perustan tämän kokonaisuuden kehitykselle. Tutkimuksen mukaan kiinnostavin Retail media -kanava on myymälämarkkinointi diginäytöillä – tätä mieltä on 44 % vastaajista. Peräti 90 % mainitsi tärkeimpänä asiakastarpeena “Olla lähellä oston hetkiä”, johon edellä mainitut diginäytöt myymäläympäristössä tarjoavatkin konkreettisen ratkaisun. 

Vaikka Bill Bernbach viittasi "totuudella" todennäköisesti mainosviestien sisältöön, mainonnan lainalaisuudet ulottuvat paljon tätä laajemmalle. En väitä, etteikö mainonta sisältäisi lähtökohtaisesti totuuksia, mutta usein yritysten ja brändien kasvu sekä mainosviestien vaikuttavuus nojaavat harkittuihin, datalähtöisiin päätöksiin. Tarinankerronta ja luova suunnittelu ovat toki keskeisessä roolissa, mutta Retail mediassa juuri datan ainutlaatuisuus tekee siitä erityisen. Kun tätä asiakasymmärrystä hyödynnetään monipuolisesti, se mahdollistaa entistä vaikuttavamman markkinoinnin ja mainonnan, sekä pitkäjänteisen ja kestävän kasvun. 

Lähteet  

Retail media 2025 – Nykytila ja trendit 

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.