14.4.2025

Suomi lomailee heinäkuussa, kauppa ei.

Heinäkuu on suomalaisten suosituin lomakuukausi, jolloin kolmasosa työllisistä lomailee vähintään yhden viikon. Lomalla tehdään sitä, mitä arkena ei ehdi: etsitään inspiraatiota resepteihin ja mökkituliaisiin, nautitaan ulkoilmassa spontaanein herkutteluhetkin, grillataan sekä suunnitellaan tulevia hankintoja. Kesällä kauppa käy: päivittäistavaroita ostetaan tutkitusti yhtä paljon kuin keskimäärin muina vuodenaikoina.  

Lomaileeko brändisi? 

Samaan aikaan, kun lomalaiset tekevät ostoksia, heinäkuu on kuitenkin yksi hiljaisimmista kuukausista mediamainonnan panostuksissa. Kilpailu asiakkaan huomiosta on pienempää, ja siksi heinäkuu olisikin poikkeuksellisen hedelmällinen kuukausi mainostaa.

Mitä tämä voisi tarkoittaa sinun brändillesi? Kun muut ovat kesätauolla, sinulla on tilaisuus erottua. Heinäkuussa mainostaminen voi tarkoittaa tehokkaampaa tavoittavuutta, enemmän näkyvyyttä ja parempaa ROI:ta – kannattaa siis pohtia tarkkaan, aikooko brändisi lomailla samaan aikaan muun Suomen kanssa. 

Kauppa käy, jopa muita sesonkeja paremmin 

S-ryhmän data osoittaa, että heinäkuu 2024 oli erinomainen: myynnillisesti parhaimman kuukauden saaneita myymälöitä oli lähes kaksinkertaisesti toukokuuhun verrattuna ja 1,5 kertaa enemmän joulukuun verrattuna – Eli reilusti ohi jopa joulukuun huipputason! Heinäkuu on siis lomalaisten kulta-aikaa eri hankintoihin, oli sitten kyse pienemmistä tai suuremmista hankinnoista. 

Mikäs sen mukavampaa, kun matkalla mökille voi napata ostokset mukaan matkan varrelta tai tehdä ostoksia riippumatosta käsin? Verkkokauppakaan ei nimittäin hiljene kesän ajaksi. Esimerkiksi yhdessä Suomen suurimmista ja suosituimmista käyttötavaroiden verkkokaupassa eli Prisma.fi:ssä, tavoitettiin 260 000 viikoittaista asiakasta vuoden 2024 aikana ja ruoan verkkokaupassa, S-kaupat.fi:ssä puolestaan tehtiin samassa ajassa yli 33 000 viikoittaista tilausta – eikä trendissä nähdä laskua heinäkuussakaan.  

Trendaavat tuoteryhmät

Tiedätkö, kuinka suuri osa tuotteidesi vuosimyynnistä tehdään heinäkuussa? Me tiedämme.  

On tiettyjä tuoteryhmiä, jotka korostuvat myynniltään heinäkuussa – osalle tuoteryhmille heinäkuun myyntijakso on jopa koko vuoden paras. 

Päivittäistavaramyynnissä kesällä korostuvat muun muassa hyönteiskarkotteet, juomat ja evästuotteet. Kesälomalaisten ostoskoriin tarttuu kesällä erityisesti myös kalavalmisteita, kuten lämminsavulohet, mädit ja kalapihvit, jotka kuuluvat monen kesäpöytään. Myös eväät reissun päälle ja mökille maistuvat, sillä merkittävä osa vuoden myynnistä tehdään kesällä myös virvoitusjuomien, mehujen ja paistopistetuotteiden osalta.   

Käyttötavaroiden myynnissä näkyy se, että kesälomalla kulutetaan hetkessä, mutta valmistaudutaan jo syksyyn ja tuleviin hankintoihin. Heinäkuussa myynnissä korostuvat odotetusti esimerkiksi lasten ulkolelut ja grillaukseen, sekä puutarhanhoitoon liittyvät kategoriat. Moni kaipaa myös viihdelaitteita tai inspiroituu kodin järjestelystä, sillä erilaisia kodinsäilytystuotteita, puhelintarvikkeita sekä audiolaitteita myytiin viime kesänä reilusti. Arkeen paluu tuntuu olevan myös mielessä, vaikka lomalla ollaankin. Arvaisitko, mikä oli heinäkuun 2024 suosituin haku Prisma.fi:ssä? Ei aurinkorasva, eikä piknik-kori. Oikea vastaus: Reppu. 

Näy siellä, missä lomalainenkin on

Kuvittele tämä: Olet lähdössä perheen kanssa mökille ja haet grillausinspiraatiota Yhteishyvä.fi:stä. Herkulliset reseptit innostavat tekemään tilauksen S-kaupat.fi:stä – nouto hoituu kätevästi matkan varrella. Prismassa nappaat vielä S-mobiilin vinkkien avulla uusia kesäjuomia ostoskoriin. Mökillä huomaat kaipaavasi järjestystä ja löydät Yhteishyvän kautta vinkin säilytyslaatikoista. Teet tilauksen Prisma.fi:stä ja noudat tuotteet mökkipaikkakunnan myymälästä - kätevää. Samalla korvaat rikki menneen radion uudella Bluetooth-kaiuttimella. Loman lopulla arki alkaa hiipiä mieleen, koulun alku lähestyy. Etsit sopivan repun ja penaalin Prisma.fi:stä ja tilaat kouluostokset valmiiksi. Näin loma yhdistyy huomaamatta arjen sujuvaan suunnitteluun – juuri silloin kun sinulle sopii.

Brändisi matka voisi rakentua esimerkiksi kuvitteellisen tarinan mukaisiin Kaupan median kohtaamispisteisiin lomailijan asiakaspolulla. Vai, aikooko sinun brändisi kuitenkin lomailla heinäkuussa?

Kannattaa pohtia: lomaillako vai valjastaa heinäkuun loistava tilaisuus liiketoimintasi kasvun tueksi. Kanavissamme tavoitat potentiaaliset asiakkaasi kattavasti myös kesälomalla. Varmista siis brändisi näkyvyys siellä, missä lomalaisetkin ovat – inspiraatiosta ostoskoriin asti.  

Lähteet: 

Tilastokeskus, Työvoimatutkimus 2023 

Päivittäistavarakauppa ry, 2024 

Kantar Media Finland, 2024 

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.