Mene Etusivulle
18.12.2025

UUTINEN

OSTOKÄYTTÄYTYMISEN JUURISYYT PÄIVÄNVALOON

KOHDENNA KYSELYTUTKIMUS ÄLYKKÄÄSTI KAUPAN DATALLA

Mitkä tekijät ohjaavat asiakkaiden ostopäätöksiä? Mikä saisi heidät ostamaan enemmän sinun tuotteitasi? Miksi osa asiakkaista vaihtaa brändistä toiseen? Kyselytutkimukset tarjoavat entistä tehokkaamman tavan ymmärtää ostopäätösten taustalla vaikuttavia tekijöitä. Näiden tutkimusten ainutlaatuinen vahvuus on kyky kohdentaa kyselyt ostokuittidatan perusteella juuri niille asiakasryhmille, joiden ostokäyttäytymistä halutaan ymmärtää.Älykäs kohdennus tuo päivänvaloon relevanttia tietoa suoraan oikeasta segmentistä, jolloin monimutkaiset syy-seuraussuhteet tulevat voidaan selvittää. Näin liiketoiminnan kehittämisen tueksi saadaan täsmällistä ja perusteellista asiakasymmärrystä, joka auttaa tekemään entistä parempia päätöksiä.

Arvokasta ymmärrystä liiketoiminnan tueksi

”Kyselytutkimukset täydentävät tavarantoimittajille ja mediatoimistoille suunnattuja datapalvelujamme, kun kuittidatasta havaittuihin ostokäyttäytymisen muutoksiin ja trendeihin voidaan syventyä miksi-kysymyksillä. Useimpien tutkimuksen taustalla on selkeä liiketoimintaan vaikuttava kulutuskäyttäytymisen muutos, jonka juurisyitä lähdetään yhdessä tavarantoimittajan kanssa selvittämään”, kertoo Smart Marketingin Business Development Manager Niko Vahtola. Voit esimerkiksi tavoittaa kuluttajat, jotka:
  • ovat lakanneet ostamasta tiettyä tuotetta viime kuukausina
  • ovat kokeilleet uutta tuotetta ensimmäistä kertaa
  • ostavat säännöllisesti tiettyä tuotekategoriaa
  • ovat vaihtaneet brändistä toiseen
  • edustavat kategorian lojaaleimpia tai aktiivisimpia ostajia.
Esittämällä relevantteja kysymyksiä näille tarkasti määritetyille asiakasryhmille voit kerryttää aidosti arvokasta tietoa liiketoiminnan tueksi.

Osa kokonaisvaltaista asiakasymmärryksen rakentamista

S-ryhmän kaupan median tarjoamat tutkimukset ovat Suomessa ainutlaatuisia. Ne tarjoavat tavarantoimittajille ja mediatoimistoille mahdollisuuden päästä pintaa syvemmälle ja todella ymmärtää, mikä saa kuluttajat toimimaan. Kuluttajatutkimukset toteutetaan S-ryhmän oman tutkimustiimin pitkällä kokemuksella.SOK:n Markkina- ja asiakasymmärrys -tiimi tekee tiivistä yhteistyötä Smart Marketingin kanssa tutkimusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Meillä on ainutlaatuinen kyky kohdentaa tutkimukset ostodatan perusteella juuri oikealle kohderyhmälle S-ryhmän asiakasomistajien keskuudessa. Tämä varmistaa, että Smartin asiakkailleen tarjoamat tutkimukset ovat tarkkoja, relevantteja ja tuottavat todellista arvoa. Samalla saamme arvokasta tietoa asiakasomistajien mielipiteistä – mikä meille on ensiarvoisen tärkeää – olemmehan olemassa asiakasomistajiamme varten" kertoo SOK:n Senior Research Specialist Anne Friman. Kyselytutkimukset ovat luonteva osa kattavaa asiakasymmärryksen palvelukokonaisuutta. Tutkimukset täydentävät datapohjaisia analyyseja vastaamalla tärkeään kysymykseen, jota pelkkä numerodata ei vielä selvitä: miksi. Asiakasomistajien tiedot säilyvät tutkimusprosessissa S-ryhmän hallussa, eikä asiakasomistajien tietoja luovuteta Smart Marketingin asiakkaille tai muualle S-ryhmän ulkopuolelle. "Kuten kaikissa tutkimuksissamme, asiakasomistajat eivät ole tunnistettavissa tutkimustuloksissa ja tietosuojasta huolehditaan tarkasti ” Friman jatkaa.KIINNOSTUITKO?Lue, kuinka asiakkaamme A.Vogel hyödynsi kyselytutkimusta piilevän kasvupotentiaalin löytämiseksi. Tutustu asiakastarinaan!Tutustu tarkemmin S-ryhmän datan mahdollisuuksiin täällä.Jos haluat kuulla kyselytutkimuksista lisää, ota yhteyttä!

Kirjoittaja

Smart Marketing

KATEGORIAT

  • Uutiset