Mene Etusivulle

KYSELYTUTKIMUS PALJASTI KASVUN MAHDOLLISUUKSIA

A.Vogel halusi tutkia, millaista kasvupotentiaalia heidän Molkosan -brändillään voisi olla. Miten tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita, vahvistaa käyttömotiiveja ja tunnistaa oston tai säännöllisen käytön esteitä aidon asiakaslähtöisesti?Uusi ostokuittidatalla kohdennettu kyselytutkimus mahdollistaa tarkan kohdentamisen juuri niille asiakasryhmille, joiden ostomotiiveja halutaan ymmärtää.

TIETOA SUORAAN LIIKETOIMINNAN JA MARKKINOINNIN KEHITTÄMISEEN

Kyselytutkimus tarjosi ajankohtaisen ja syvällisen kuvan Molkosanin käyttäjistä, tunnettuudesta ja kehityskohteista. Sen antamat oivallukset tukevat viestinnän kehittämistä, brändin vahvistamista ja uuden käyttäjäkunnan tavoittamista ja osoittivat, miten tarkka kohdennus ostodatan avulla tuo asiakkaalle aidosti merkityksellistä tietoa.

HAASTE

Molkosan on pitkään markkinoilla ollut luontainen heratiiviste, joka sisältää runsaasti hyvää L+ maitohappoa. Brändillä on uskollinen käyttäjäryhmä, mutta tulevaisuuden kasvun mahdollisuuksia haluttiin ymmärtää tarkemmin: miten tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita, vahvistaa käyttömotiiveja ja tunnistaa oston tai säännöllisen käytön esteitä aidon asiakaslähtöisesti?

IDEA

Smart Marketingin ostokuittidataan perustuva kyselytutkimus auttaa selvittämään piileviä kasvun mahdollisuuksia. Sen avulla kysely voidaan kohdentaa erittäin tarkasti niille kuluttajille, joiden ostohistoria vastaa toivottua kohderyhmää sekä nykyasiakkaiden että potentiaalisten osalta: mistä syistä tuotetta ostetaan, mikä saisi harvemmin käyttävät lisäämään tuotteen tiiviimmin osaksi arkea, tai mikä saisi uuden asiakkaan tarttumaan tuotteeseen ensimmäistä kertaa.”Halusimme ymmärtää paremmin, millaisia vahvuuksia kuluttajat tuotteeseen liittävät ja mitkä tekijät voivat estää ostamista tai säännöllistä käyttöä. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa keinoja tavoittaa uusia käyttäjäryhmiä ja vahvistaa tuotteen asemaa osana arjen hyvinvointia.” — Eija Närhi, Markkinointipäällikkö, A. Vogel Oy

TOTEUTUS

Toteutettiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin Molkosanin tunnettuutta, mielikuvia, ostomotiiveja ja mahdollisia esteitä säännölliselle käytölle. Toteutus tapahtui yhdessä SOK Smart Marketingin sekä S-ryhmän tutkimuspalveluiden toteuttamana. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui S-ryhmän kuittidataan pohjautuen A. Vogelin nykyiset, menetetyt, sekä ostokäyttäytymiseltään potentiaalisimmat asiakkaat. Kyselyn tulokset analysoitiin ja koottiin selkeäksi raportiksi markkinointia ja brändikehitystä varten.”Saimme käyttöömme monipuolisen ja hyvin jäsennellyn raportin, jonka pohjalta oli helppo tehdä päätöksiä. Arvostimme erityisesti Smart Marketingin kykyä esittää tulokset käytännönläheisesti ja oivaltavasti, mikä helpotti tulosten hyödyntämistä liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisessä” Närhi kertoo.

TULOKSET

Tutkimus vahvisti, että Molkosanilla on vahva ja uskollinen käyttäjäryhmä, joka arvostaa tuotteen tehokkuutta, luonnollisuutta ja sen hyvinvointia tukevia vaikutuksia.”Prosessi eteni suunnitelmallisesti ja sovitussa aikataulussa, ja saimme käyttöömme monipuolisen ja hyvin jäsennellyn raportin. Olimme iloisia huomatessamme, kuinka hyvin Molkosan -brändi tunnetaan suomalaisten keskuudessa – tunnettuus oli monia vastaavia tuotteita korkeampi, mikä kertoo vahvasta brändiperinnöstä ja luottamuksesta tuotetta kohtaan” Närhi kertoo.Tutkimus paljasti myös kehityskohteita markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta: osa kuluttajista ei tunne tuotetta tai sen käyttötarkoitusta riittävästi sekä tuotteen maku ja ulkoasu herättävät eriäviä mielipiteitä vastaajissa.Tulosten pohjalta tehtiin konkreettisia jatkotoimenpiteitä. Tunnistettiin tarve viestinnän selkeyttämiselle erityisesti käyttötarkoituksen osalta, tunnettuuden vahvistamiselle S-ryhmän digitaalisissa, printti- ja myymälämedioissa sekä kuluttajapalautteen implementoinnille jatkokehitystä varten.

SINUN BRÄNDISI SEURAAVANA?

Autamme sinua tuotteesi lanseerauksessa, myynnin kasvattamisessa ja lojaliteetin rakentamisessa. Me tunnemme sinun nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat, ja tiedämme miten tavoitamme heidät. Pystymme kohdentamaan personoituja viestejä esimerkiksi lojaaleimmille asiakkaillesi, uutuustuotteesi todennäköisimmille testaajille tai vaikka kategorian aktiivisimmille kuluttajille.