6.6.2025

Miten ostopäätös syntyy ja miten siihen kannattaa vaikuttaa?

Tuore Ostokäyttäytymis- ja mediankäyttötutkimuksemme tarjoaa mainostajalle tuoretta ja tarkkaa tietoa siitä, milloin ja missä ostopäätökset syntyvät – ja mitä kanavia pitkin brändin kannattaa kulkea asiakkaan mukana.

Tutkimuksessa selvitettiin asiakasomistajien ostotottumuksia ja mediankäyttöä sekä päivittäis- että käyttötavaratuotteiden osalta. Tulokset perustuvat lähes 2000 vastaajaan, ja ne tarjoavat käytännön apua kampanjasuunnitteluun sekä mediavalintoihin, kattavasti läpi asiakaspolun.

Tärkeimmät havainnot

Tutkimuksen tulokset tarjoavat mainostajalle selkeitä suuntaviivoja siihen, missä kohtaa ostopäätöksiin voidaan vaikuttaa tehokkaimmin – ja millä kanavilla tavoitetaan asiakas oikealla hetkellä.

Alla kolme havaintoa, jotka kannattaa painaa mieleen:

  • Kahteen kolmesta asiakasomistajasta voidaan vaikuttaa tuotevalinnan hetkellä
    Päivittäistavaroissa 68 % ja käyttötavaroissa jopa 77 % brändivalinnoista tehdään vasta myymälässä. Kannattaa siis olla esillä siellä, missä päätös lopulta tapahtuu.
  • Monikanavainen asiakaspolku vaatii monikanavaisen kampanjan
    Ostopäätökseen vaikuttavat useat lähteet, kuten myymälä, verkkokaupat, hakukoneet, asiakaslehdet, S-mobiili ja some. Huolehdi siis monikanavaisuudesta ja siitä, että kampanjasi ulottuu inspiraatiosta valintahetkeen asti.
  • Kaupan omat mediat ohjaavat tehokkaasti inspiraatiota ja valintaa
    79 % vastaajista hakee inspiraatiota kaupan omista kanavista – huolehdi siis, että kaupan media on osa mediamixiäsi.

Jos haluat keskustella kanssamme siitä, miten tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää juuri sinun tuoteryhmäsi tai brändisi osalta, niin laita meille viestiä smartmarketing@sok.fi.

Autamme mielellämme!

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.