15.12.2025
UUTINEN
KAUPAN MEDIA KESKIÖSSÄ MYÖS VUONNA 2026
IAB Finlandin uusi hallitus vahvistaa kaupan median roolia digimainonnan tulevaisuudessa
IAB Finlandin kokouksessa 10.12.2025 valittiin uusi hallitus kaudelle 2026–2027. SOK Smart Marketing jatkaa hallituksessa edelliskauden tapaan myös tulevalla kaudella. Uusi hallitus kokoaa yhteen poikkeuksellisen laajan osaamisen medioista, mainostajista, toimistoista, teknologiatoimijoista ja markkinatutkimuksesta eli juuri niistä elementeistä, joiden varaan digimainonnan ja kaupan median vaikuttava kehitys rakentuu. Tämä luo vahvan pohjan markkinoinnin ratkaisuille, jotka palvelevat aidosti sekä mainostajien liiketoimintatavoitteita että kuluttajien tarpeita.Kaupan media painopisteenä myös tulevalla kaudella
IAB Finlandin vuoden 2026 painopisteet - tekoälyn hyödyntäminen digimainonnassa, mainonnan mittaaminen ja tuloksellisuuden todentaminen sekä Retail median kehittäminen vastaavat suoraan siihen muutokseen, jota mainostajat parhaillaan hakevat: enemmän vaikuttavuutta, parempaa mitattavuutta ja selkeämpää yhteyttä liiketoiminnan kasvuun. Retail media on noussut yhdeksi digimainonnan merkittävimmistä kasvun ajureista. Se yhdistää laadukkaan 1st party -datan, vaikuttamisen koko asiakaspolulla ja mitattavan liiketoimintavaikutuksen tarjoten ratkaisuja aina brändin rakentamisesta ostohetkeen ja asiakassuhteen vahvistamiseen. SOK Smart Marketingin mukanaolo IAB Finlandin hallituksessa tuo tähän kehitystyöhön vahvan kaupan ja ostokäyttäytymisen näkökulman. Kun kaupan media on mukana ohjaamassa toimialan yhteisiä linjauksia, varmistetaan, että ratkaisut rakentuvat kuluttajan arjessa ja todellisten ostopäätösten ympärille, eivät irrallisiksi kanavaratkaisuiksi. Tavoitteena on markkinointikenttä, jossa mainostajien tavoitteet ja kuluttajien tarpeet kohtaavat aidosti ja jossa vaikuttavuus näkyy sekä lyhyen aikavälin tuloksissa että pitkäjänteisessä brändien kasvussa. ”Smartin tavoitteena on rohkeasti uudistaa suomalaista markkinointikenttää, ja yhteistyö IAB:n kanssa mahdollistaa tämän. Euroopassa viidesosa kaikista digiin panostetuista euroista menee kaupan mediaan tällä hetkellä*. Meidän tehtävämme on luoda mainostajille puitteet, jotta tämä sama voi toteutua myös Suomessa tulevina vuosina. Tässä haluamme olla suunnannäyttäjinä markkinan kasvulle" kertoo Smart Marketingin kehitysjohtaja Jukka Veteläinen, joka on hallituksessa mukana tulevalla kaudella. *Lähde: Iab Europe, Retail media advertising in europe 2025 - Key stats infographicTiedote julkaistu IAB Finlandin toimesta 12.12.2025. Alkuperäinen tiedote ja hallituksen kokoonpano luettavissa: https://www.iab.fi/uutiset-blogi/uutiset-ja-tiedotteet/iab-finlandin-syyskokous-uudet-hallituksen-jasenet-vahvistavat-yhdistyksen-asemaa-digimainonnan-ekosysteemin-edellakavijana.htmlKirjoittaja
KATEGORIAT
- Artikkelit

