17.10.2023
Retail median määritelmä luo vankan pohjan sen kehitykselle
Smart Marketing
Retail Media on mainonnan alan suurin trendi, joka mullistaa alaa tarjoamalla ainutlaatuisia keinoja tavoittaa kuluttajat kohdennetusti ja monikanavaisesti läpi ostopolun. Kaupan median kasvattaessa osuuttaan mainostajien mediainvestoinneissa on entistä tärkeämpää varmistaa yhteiset määritelmät ja standardit, joiden pohjalle kaupan mediaa lähdetään juurruttamaan.
Suomen yksi tärkeimmistä digimarkkinoinnin yhteisöistä, IAB Finland on lähtenyt edistämään kaupan median lokalisaatiota ja pioneerityötä luomalla Retail Median työryhmän, jonka tehtävä on lisätä markkinan tietoisuutta ja ymmärrystä kaupan mediasta. Ensitöikseen työryhmä on laatinut retail medialle yhteisen määritelmän, joka luo vahvan pohjan sen kehitykselle ja omaksumiselle.
RETAIL MEDIAN MÄÄRITELMÄ
"Retail medialla tarkoitetaan vähittäiskaupan sekä kauppapaikkojen monikanavaisia ympäristöjä ja niihin ohjaavia kanavia. Retail media sisältää sekä online- että offline -kohtaamispisteitä asiakkaan koko asiakaspolun varrella aina tunnettuuden luomisesta, aktivoimiseen ja ostopäätökseen vaikuttamiseen. Retail median vahvuus on yhdistää asiakkaat sekä brändit ostohetkellä."
JAKO ENSIMMÄISEN JA KOLMANNEN OSAPUOLTEN KANAVIIN
"Retail media käsittää sekä ensimmäisen osapuolen että kolmannen osapuolen kanavia. Ensimmäisen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää retailerin omistamat kanavat, jotka voivat olla esimerkiksi verkkosivuja tai applikaatioita. Kolmannen osapuolen kanavissa tapahtuva retail media käsittää muiden medioiden omistamia kanavia (esimerkiksi sosiaalinen media), joita voidaan hyödyntää. Tällöin kolmansien osapuolten kanavissa tapahtuvassa mainonnassa käytetään kohdentamiseen retailerin omistamaa dataa."
RETAIL MEDIAN VAHVUUDET JA ERITYISPIIRTEET
"Retail media tavoittaa asiakkaan laajasti ostoprosessin kaikissa vaiheissa, mutta mahdollistaa erityisesti brändin näkyvyyden ostoprosessin loppuvaiheessa. Retail median vahvuuksiin kuuluu data ja sen hyödyntäminen. Datan avulla mainostaja voi saada parempaa ymmärrystä tuotteista ja ostokäyttäytymisestä, asiakkaan tarpeista ja tottumuksista sekä ostoprosessista. Retail media kattaa kaikki mediatyypit - sekä online- että offline-kanavat - ja tarjoaa myös mahdollisuuden mitata myyntivaikutuksia näistä kanavasta."
SMART MARKETING & RETAIL MEDIAN TYÖRYHMÄ
Smart Marketing on ollut vahvasti mukana työryhmän perustamisessa sekä kehityksessä. IAB Finlandin retail median työryhmän puheenjohtajana ja Smart Marketingin kaupan median strategina toimiva, Sami Hiirsalmi, luonnehti määritelmää seuraavasti:
"Halusimme määritelmässä ottaa huomioon Retail median laajuuden ja monipuolisuuden, mikä ei kata ainoastaan vähittäiskauppoja vaan myös laajemmin kauppapaikkoja. Työryhmä koki myös jaon ensimmäisen ja kolmannen osapuolen kanaviin sekä online ja offline ympäristöihin olleen ensisijaisen tärkeää. Tämä nyt tehty määritelmä mukailee erinomaisesti työryhmän tavoitetta kehittää markkinan ymmärrystä Retail mediasta."
VASTAA RETAIL MEDIAN LÄHTÖTASOTUTKIMUKSEEN
Osana kaupan median kehitystä, työryhmä haluaa selvittää markkinan tietoisuuden ja tunnettuuden lähtötason. Voit vastata lähtötasotutkimukseen 9.11. mennessä alla olevasta linkistä.
Smart Marketing