8.4.2021

Tiedätkö, mikä on kaupan media ja miksi se saa kassakoneesi kilisemään?

Kaupan media näyttää globaalisti suuntaa markkinoinnin kehitykselle. Sama ilmiö on näköpiirissä myös Suomessa, vaikka kaupan media on käsitteenä suomalaisille mainostajille vielä melko tuntematon. Mikä tekee kaupan mediasta erityisen? Kaupan media on markkinoinnin strateginen kumppani, jonka kaikki toiminta lähtee liikkeelle mainostajan liiketoimintatarpeesta.

Kaupan media näyttää globaalisti suuntaa markkinoinnin kehitykselle. Sama ilmiö on näköpiirissä myös Suomessa, vaikka kaupan media on käsitteenä suomalaisille mainostajille vielä melko tuntematon. Mikä tekee kaupan mediasta erityisen? Kaupan media on markkinoinnin strateginen kumppani, jonka kaikki toiminta lähtee liikkeelle mainostajan liiketoimintatarpeesta.

  • Millaisille ihmisille markkinointikampanjamme kannattaisi kohdistaa?
  • Kuinka moni asiakas teki ostoksen markkinointikampanjamme aikana?
  • Millaisista syistä asiakasmäärämme kasvoivat niin paljon?
  • Mikä kanava konvertoi mainostajalle parhaiten?
  • Hullaantuivatko savolaiset piirakoista, vai toimiko markkinointi parhaiten pääkaupunkiseudulla?
  • Mihin kellonaikaan asiakkaita kannattaa tavoitella?

Nämä ovat esimerkkejä kysymyksistä, joihin edistyksellisimmät kaupan mediat kaikkialla maailmassa tarjoavat mainostaja-asiakkailleen syvällisiä vastauksia. Kaupan media ei puhu vain siitä, kuinka paljon euroja markkinointi tuottaa, vaan tarjoaa ymmärrystä taustalla vaikuttavista tekijöistä.

Kun 3 Kaveria lanseerasi uuden jäätelöpuikkonsa, halusimme ostokäyttäytymisen ymmärryksessä kiinnittää huomiota siihen, keihin olemassa oleviin ja menetettyihin asiakkaisiin ja toisaalta yleisesti uutuustuotteista kiinnostuviin uusasiakkaisiin, markkinointi kannattaisi kohdistaa ja missä kanavissa. Analyysimme avulla molemmista kategorioista löytyivät potentiaaliset ihmiset, joille luovat ja kokeilevat markkinointiratkaisut kannatti kohdistaa. Tulokset puhuvat puolestaan. Datavetoinen monikanavamarkkinointi nosti myyntiä 85 prosenttia verrattuna kampanjaa edeltävään ajankohtaan, ja myös kampanjan ulkopuolella ollut 3 Kaverin kotipakkaustuotteiden myynti kasvoi 14 prosenttia.

MIKÄ SITTEN EROTTAA KAUPAN MEDIAN MUISTA MARKKINOINNIN TOIMIJOISTA?

Smart Marketing on suomalainen kaupan ja uudenlainen toimija ja ajattelija digitaalisen markkinoinnin areenalla. Kaupan media pystyy tarjoamaan mainostajille ratkaisuja koko ostopolun varrelle. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että se pystyy vaikuttamaan ostopäätökseen vielä aivan ostopolun loppumetreillä niin kivijalassa kuin verkkokaupassa. Tähän vain harva pystyy.

Vähittäiskauppa muuttuu kaikkialla maailmassa pelkästä kauppapaikasta myös vaikuttavaksi mediaksi. Suomessa kaupan median mahdollisuuksia ei vielä ole laajalti tunnistettu.

Kaupan media tarjoaa mainostajille pääsyn kuluttajan ostopolulle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Isot kaupan mediat ovat yleensä kosketuksissa suureen määrään ihmisiä. Smart Marketingkin tavoittaa käytännössä lähes jokaisen suomalaisen joko kivijalkakaupoissaan, verkossa tai sovelluksissaan.

Markkinointimaailma puhuu edelleen mielellään CPM:istä tai kontaktihinnoista. Kaupan media ei pyri tarjoamaan vain mainospintoja vaan olemaan laaja-alaisempi kumppani, joka todentaa ja taustoittaa numeerisia tuloksia ja asiakasymmärrystä asiakkailleen. Miten mainostaja voi kytkeytyä osaksi nykyaikaisia markkinointiratkaisuja?

YHTEISTYÖ KAUPAN MEDIAN KANSSA TUO KILPAILUETUA

Suomessakin kaupan medialla on hyvät mahdollisuudet uudistaa markkinoinnin vanhat lainalaisuudet panostamalla yhteistyökonsepteihin, joissa asiakasymmärrys yhdistyy kykyyn todentaa, miten markkinointitavoitteet integroituvat osaksi yrityksen liiketoimintatavoitteita.

Irralliset markkinointiratkaisut ovat vanhaa markkinointiajattelua. Yhteistyömallit taas ovat tätä päivää. Smart Marketing ei kilpaile perinteisiä suomalaisia toimijoita vastaan, vaan kutsuu heidät kehittämään uudenlaisia, ennennäkemättömiä yhteistyökonsepteja, jotka haastavat toiminnallaan kansainväliset jätit.

Yhteistyö vaatii usein enemmän rohkeutta ja innovatiivista ajattelua kuin kilpailu. Yhteistyö on kuitenkin markkinoinnin tulevaisuutta ja mahdollista jo tänään.

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.