15.2.2023
Miksi kohdennettu suoramarkkinointi konvertoi?
Smart Marketing
Digitaalisessa maailmassa kuluttaja kohtaa markkinointia ja mainontaa jatkuvasti. Syy tälle on selvä – mainonta digitaalisissa kanavissa on usein helpompaa, skaalautuvampaa ja tehokkaampaa kuin muissa kanavissa. Mainostajat ovat kuitenkin törmänneet ongelmaan digitaalisessa maailmassa: ”miten erotun sadoista kilpailijoistani, jotka tekevät samaa kuin minä?”.
Digitaalisessa maailmassa kuluttaja kohtaa markkinointia ja mainontaa jatkuvasti. Syy tälle on selvä – mainonta digitaalisissa kanavissa on usein helpompaa, skaalautuvampaa ja tehokkaampaa kuin muissa kanavissa. Mainostajat ovat kuitenkin törmänneet ongelmaan digitaalisessa maailmassa: ”miten erotun sadoista kilpailijoistani, jotka tekevät samaa kuin minä?”.
Vastauksia, ja digitaalista markkinointia tukevia toimenpiteitä, on lähdetty etsimään muista kanavista, esimerkiksi suoramarkkinoinnista, jonka konversioasteet kaupan median kontekstissa monesti yllättävät.
Mitä on suoramarkkinointi?
Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointiviestin lähettämistä henkilökohtaisesti suoraan vastaanottajalle esimerkiksi sähköpostilla, tekstiviestillä, postikirjeellä tai soittamalla puhelimitse. Suoramarkkinointia hyödynnetään usein silloin, kun halutaan:
- tuoda brändi lähemmäs asiakasta
- vaikuttaa tarkan asiakassegmentin ostopäätökseen tehokkaasti
- erottua henkilökohtaisella viestillä.
Smart Marketingin suoramarkkinointikanavan, eli S-Suoran, suuri etu on, että kohdentaminen voidaan tehdä ostohistoriaan perustuen. Näin oikea viesti voidaan kohdentaa oikealle yleisölle, mikä käytännössä voi tarkoittaa esimerkiksi menetettyjen asiakkaiden uudelleen aktivointia, nykyisten asiakkaiden lojaliteetin kasvattamista, tai uutuustuotteen kokeilijoiden konvertoimista aktiivisiksi käyttäjiksi.
Miksi kohdennettu suoramarkkinointi kannattaa?
Suoramarkkinointi on erinomainen keino erottua kilpailijoista, sillä omalla nimellä postista saapuva kirje, tai omaan sähköpostiin kilahtava kohdennettu viesti koetaan henkilökohtaisempana kuin monet muut markkinoinnin kanavat. Tutkimuksen mukaan jopa 90 % kuluttajista tutustuu suoriin markkinointiviesteihin, ja jopa 30 % säilyttää osoitteellisen printtimainoksen*.
Hyvin suunnitellulla ja kohdennetulla suoramarkkinoinnilla konversioaste ja myynninkasvu saadaan todella korkeaksi. Vaikka konversioasteet ja myynninkasvu eivät aina ole vertailukelpoisia kaikkien tuotteiden ja brändien välillä, Smart Marketingin kanssa suoramarkkinointikampanjoita toteuttaneet tavarantoimittajat ovat nähneet jopa 3 prosentin konversioasteita, ja kohderyhmän ostot ovat kasvaneet aktivaation seurauksena jopa 300 prosenttia niin päivittäis-, kuin käyttötavarapuolellakin.
Ennen suoramarkkinointikampanjan aloittamista on kuitenkin hyvä tietää, kenelle puhutaan ja miksi: halutaanko aktivoida hintatietoisia lapsiperheitä, lisätä tunnettuutta laatutietoisien sinkkujen keskuudessa, vai kenties tuotelanseerauksen yhteydessä lisätä brändin nykyisten asiakkaiden kokeiluhalukkuutta?
Miten Smart Marketingin S-Suora eroaa muista suoramarkkinoinnin kanavista?
- Smart Marketing suunnittelee tarkat kohderyhmät ostohistoriaan ja asiakasymmärrykseen perustuen yhdessä mainostajan kanssa.
- S-Suoran kanavissa mainostaja tavoittaa jopa 3,7 miljoonaa asiakasomistajaa. Mainostajan käytössä on useita kanavavaihtoehtoja sähköpostisuorasta uutiskirjeisiin ja kirjesuoriin.
- Suoramarkkinointi voidaan toteuttaa yhteismarkkinointina tuttujen ja luotettujen S-ryhmän brändien, kuten Prisman, Yhteishyvän ja ABC:n kanssa, joiden viesteihin kuluttajat perehtyvät.
- Suoramarkkinoinnin teho pystytään mittaamaan ja todentamaan tarkasti aina kohderyhmän ostoeuroihin saakka.
Tutustu S-Suoran tarjoamaan ja ota yhteyttä, niin kerromme lisää!
*Posti (2020): Kohdennetun markkinointiviestinnän kiinnostavuus ja rooli verkko-ostamisessa
Smart Marketing