23.6.2025
Kaupan media brändien kasvun mahdollistajana

Smart Marketing

Brändien ja tuotteiden räjähdysmäinen kasvu on lisännyt kuluttajien valtaa valita ja samalla tehnyt valinnoista entistä vaikeampia. Retail media, eli kaupan media vastaa haasteeseen tarjoamalla kuluttajille kaivattua sisältöä ja mainostajille tärkeitä vaikuttamisen kanavia. Mutta mitä kaupan media tarkalleen ottaen pitää sisällä än, miksi se kiinnostaa ja miksi mainostajan kannattaa valita S-ryhmän kaupan media Smart Marketing?
Mitä on kaupan media ja miksi se kiinnostaa?
Kaupan media on ympäristö, joka kattaa kuluttajan koko ostopolun: diginäytöt myymälöissä, erilaiset sisällöt mobiilisovelluksissa, asiakaslehdissä ja kanta-asiakasviestinnässä eri kanavissa. Kaupan median avulla pystytään tavoittamaan kuluttaja monipuolisesti koko asiakaspolulla, inspiraation etsinnästä ja tuotteiden vertailusta kaikkeen tärkeimpään hetkeen eli ostopäätökseen.
S-ryhmän kaupoissa yksittäinen asiakas ostaa vain 0,7 % koko tuotevalikoimasta, mutta kaupan media avaa brändeille mahdollisuuden erottua valtavasta massasta. Mikä hienointa, kuluttajat haluavat nähdä mainontaa silloin, kun siitä on heille hyötyä. Smart Marketingin tuoreen tutkimuksen mukaan peräti 93 % kuluttajista haluaa nähdä mainontaa ostohetkellä, ja 79 % hakee inspiraatiota kaupan medioista. Ja kokonaista 71 % kuluttajista tekee lopullisen tuotevalintansa vasta kaupassa – eli kahteen kolmesta ostajasta voidaan vaikuttaa vielä myymälässä.
Kauppa ei ole enää pelkkä ostospaikka, se on osa kuluttajan mediapäivää. Esimerkiksi S-ryhmän kanavia seuraa viikoittain 3,2 miljoonaa suomalaista, mikä tuo merkittävän lisätavoittavuuden perinteisten medioiden rinnalle.

Miten mainostajat voivat hyödyntää kaupan mediaa?
Kaupan media tuo tehokkaasti asiakkaat ja brändit lähemmäs toisiaan. Se ei ainoastaan aktivoi ostamaan, vaan myös auttaa rakentamaan tunnettuutta ja brändimielikuvaa sekä kasvattamaan asiakasymmmärrystä.
Mainostajalle kaupan median suurimmat hyödyt kiteytyvät kolmeen sanaan: tavoittavuus, vaikuttavuus ja mitattavuus. Smart Marketingin teettämän B2B -tutkimuksen mukaan yritysten tärkeimpiä syitä hyödyntää kaupan mediaa ovat:
- Vaikuttaminen lähellä ostopäätöstä (93 %)
- Muiden mediatoimenpiteiden tukeminen (82 %)
- Markkinointitoimenpiteiden tarkka mitattavuus (76 %)
- Brändin tunnettuuden ja mielikuvan vahvistaminen (71 %)
- Laaja tavoittavuus (71 %)
Kaupan media tuo mainostajille konkreettista ymmärrystä siitä, mikä toimii. Kattava tuote-, asiakas- ja brändidata antaa selkeän kuvan markkinoinnin vaikuttavuudesta, asiakkaiden ostokäyttäytymisestä ja kasvun mahdollisuuksista.
Mikä on Smart Marketing?
Smart Marketing on SOK:n oma kaupan media, jonka tehtävänä on yhdistää ostoksilla olevat asiakkaat kasvua hakeviin yrityksiin. Se toimii läpi koko ostopolun, inspiraatiosta tuotevalintaan, ja tarjoaa mainostajille ainutlaatuiset mahdollisuudet kohdata asiakas oikeassa hetkessä, oikeassa kanavassa.
Smart Marketingin ydin on datassa. S-ryhmän kaupan media yhdistää myynti-, menekki- ja mainonnan datan sekä tutkimustiedon, mikä johtaa ainutlaatuiseen kokonaiskuvaan ja sen ymmärtämiseen. Näin yritys voi:
- Kasvattaa asiakasmääräänsä systemaattisesti
- Roolittaa mainontansa asiakastarpeiden mukaan
- Oppia jatkuvasti lisää siitä, mikä toimii ja mikä ei
- Tunnistaa tehokkaasti kasvun mahdollisuudet

Miksi mainostajan kannattaa valita Smart Marketing?
Koska se toimii. Smart Marketing tuo mainostajien käyttöön Suomen tavoittavimman kaupan median ja huippuluokan data-analytiikan. Tässä mediassa asiakas on vastaanottavainen mainonnalle – mainonta ei häiritse, vaan auttaa inspiroitumaan ja tekemään parempia valintoja. Näin ollen mainonta ei jää vain näkyväksi, vaan se muuttuu vaikuttavaksi.
S-ryhmän kaupan media tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa brändiä, edistää myyntiä, mitata tuloksia ja oppia niistä.
Ota yhteyttä jos haluat jutella kanssamme siitä, miten voisimme tukea sinun brändisi kasvua!
Lähteet
SOK Smart Marketing Ostokäyttäytymis- ja mediankäyttötutkimus, 2025
SOK Smart Marketing Kaupan Median B2B-tutkimus, 2024

Smart Marketing
Luitko jo nämä?

Retail median määritelmä luo vankan pohjan sen kehitykselle

Smart Marketing
5.5.2025

Tiedolla johtamisen kulttuuri – kilpailuetu, joka yhdistää datan ja päätöksentekijät

Niko Vahtola
22.4.2025

Mainostajalle entistäkin tehokkaammat mahdollisuudet hyödyntää DOOH Retail mediaa S-ryhmän myymälöissä
16.4.2025