13.7.2021

Käsi ylös, kuka sortuu hävikkimarkkinointiin?

Miten voisimme vähentää hukkamarkkinoinnin määrää maailmassa? Vastaus kuuluu: kuuntelemalla ihmisiä paremmin. Asiakasymmärryksellä. Kun markkinoijalla on hallussaan tietoon perustuvaa ihmisymmärrystä, hän voi häiriköinnin sijasta hemmotella kuluttajia heitä kiinnostavilla ja palvelevilla viesteillä.

Miten voisimme vähentää hukkamarkkinoinnin määrää maailmassa? Vastaus kuuluu: kuuntelemalla ihmisiä paremmin. Asiakasymmärryksellä. Kun markkinoijalla on hallussaan tietoon perustuvaa ihmisymmärrystä, hän voi häiriköinnin sijasta hemmotella kuluttajia heitä kiinnostavilla ja palvelevilla viesteillä.

Ruokahävikki on puhuttanut viime aikoina ihmisiä, ja kuluttajat ovatkin lähteneet kiitettävästi mukaan ruokahävikin torjuntaan. Haastamme nyt myös markkinoijat hukkamarkkinoinnin vähentämiseen. Tuuli puhaltaa juuri nyt todella lujaa markkinointimaailmassa. Se pyörtää perinteiset käsityksemme. Vanhat opit eivät enää päde eivätkä yritykset saa niiden turvin liiketoimintaansa kukoistamaan.

Kuka ostaa lauantai-iltaisin piimää? Kuka taas haalii maanantaiaamuisin kivijalkaliikkeistä ruisleipää, ja miksi hän näin tekee? Voittajayrityksillä on hallussaan tietoon perustuvaa kuluttajaymmärrystä. Olen tästä päivä päivältä vakuuttuneempi käytyäni lukuisia kiinnostavia keskusteluja markkinoinnin ammattilaisten kanssa.

Kuluttajien entistä parempi palveleminen on trendi, jonka näemme vahvasti etenkin Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa. S-Ryhmä on tiiviisti mukana globaalissa kehityksessä.

Haluamme Smart Marketing -palvelun avulla tarjota asiakkaillemme business case -lähtöistä, älykästä, maailman luokan markkinointipalvelua liiketoiminnan kasvattamiseksi ja kehittämiseksi. Avaamme markkinoijille pääsyn kuluttajien arkeen ja ostopolulle, mutta teemme sen aina kuluttajalle mahdollisimman paljon arvoa tuottavalla tavalla.

"Haastajan manttelin sijaan
meille sopii paremmin sparraajan rooli"

Lisäksi haluamme työskennellä yhdessä perinteisten kilpailijoidemme, kuten mediatoimistojen ja mediatalojen, kanssa. Emme näe heitä kilpailijoinamme. Keväällä yksikkömme nousi esille mediassa mediatoimistojen haastajana. Tilanne on kuitenkin päinvastoin, olemme jatkuvassa dialogissa mediatoimistojen ja mediatalojen kanssa. Haastajan manttelin sijaan meille sopii paremmin sparraajan rooli.

Mitä uutta ja ihmeellistä Smart Marketing sitten voi tarjota asiakkailleen? Miksi käytämme niin suvereenisti superlatiiveja ja myllerryksen kaltaisia voimasanoja?

Yksinkertaisesti siksi, että S-ryhmän datalähteiden kautta tunnemme suomalaiset kuluttajat ja pystymme palvelemaan ja kuuntelemaan heidän toiveitaan. Meillä on hallussamme suomalaiset tavoittavat kanavat – kohtaamme joka päivä yli miljoona suomalaista heidän ostopolkunsa eri vaiheissa. Pystymme myös mittaamaan toimenpiteitä aina ostoaikeesta onnistuneeseen ostotransaktioon. Eikä tämäkään riitä: selvitämme myös, millaiseen ostokäyttäytymiseen tämä lähikuukausina johtaa.

S-ryhmällä ja Smart Marketingilla on kirkas missio. Haluamme ymmärtää ja palvella ihmistä päivä päivältä paremmin ja tuottaa heille arvoa asiakkaidemme oikein kohdennetun ja aidosti tavoittavan markkinoinnin avulla. Palvelulähtöisen markkinoinnin kehittäminen on yrityksen kilpailustrategian kovinta ydintä.

Älykkyys. Inhimillisyys. Tulevaisuuden analysointi. Kansainvälisyys. Syvä asiakasymmärrys. Monikanavaisuus. Siinä nippu nykyaikaisen markkinointiajattelun avainkäsitteitä, jotka eivät jää vain käsitehelinäksi Smart Marketingilla.

Hävikin tuottaminen ei kuulu liiketoimintaamme.

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.