27.5.2022

Inflaatio muuttaa ostotottumuksia – mitä se tarkoittaa sinun brändillesi?

Kasvava inflaatio huolestuttaa niin brändejä kuin kuluttajia globaalisti. Ruuan hintojen kasvu on kuluttajien mielikuvissa jopa kaksinkertainen* verrattuna todelliseen tasoon, ja kaupassa mielikuvat ovat todellisuutta. Arvon muodostus on murroksessa, kun inflaatio ajaa kuluttajia muuttamaan ostotottumuksiaan – ja siksi brändien on näinä aikoina entistä tärkeämpää ymmärtää asiakkaitaan ja heidän tarpeitaan.

Kasvava inflaatio huolestuttaa niin brändejä kuin kuluttajia globaalisti. Ruuan hintojen kasvu on kuluttajien mielikuvissa jopa kaksinkertainen* verrattuna todelliseen tasoon, ja kaupassa mielikuvat ovat todellisuutta. Arvon muodostus on murroksessa, kun inflaatio ajaa kuluttajia muuttamaan ostotottumuksiaan – ja siksi brändien on näinä aikoina entistä tärkeämpää ymmärtää asiakkaitaan ja heidän tarpeitaan.

Kuluttajat sopeutuvat muuttuvaan maailmantilanteeseen: henkilökohtaisen talouden kiristyessä suomalaiset käyttävät monia erilaisia taktiikoita pennin venyttämiseen. Yhteistyökumppanimme dunnhumbyn tuoreessa kuluttajatutkimuksessa korostuvat erityisesti seuraavat kolme trendiä:

1. 42 % vastaajista kertoo syövänsä enemmän kotona

Monessa taloudessa kulut pidetään kurissa korvaamalla ravintolareissu silloin tällöin kokkailulla kotikeittiössä. Brändeille tämä avaa erinomaisen mahdollisuuden inspiroida asiakkaita ruuanlaitossa ja rohkaista uusien makujen kokeiluun esimerkiksi reseptiikan, välineneuvojen tai juhlavinkkien muodossa. S-ryhmän mediakanavista erityisesti Yhteishyvän lifestyle-ympäristö tarjoaa loistavan alustan jopa miljoonien kuluttajien aktivointiin laadukkaalla sisällöllä.

2. 41 % kertoo ostavansa edullisempia tuotteita

Aiemmin hyllyn arvokkaampia tuotteita ostaneet kuluttajat kääntävät katseensa nyt herkemmin halvempiin brändeihin, kun taas ennestään hintaohjautuville edullisempia vaihtoehtoja ei välttämättä helposti löydy. Brändien on siis entistä tärkeämpi perustella kuluttajille omien tuotteidensa arvolupaus: vaikka et ole hyllyn halvin, saatat tarjota kuluttajalle muita kilpailukykyisiä hyötyjä.

Kaupan mediassa voit tavoittaa tärkeimmät asiakasryhmäsi ostokäyttäytymiseen perustuen ja viestiä heille tärkeistä asioista personoidusti, läpi kuluttajan ostopolun.

3. 39 % kertoo suosivansa kauppoja, joissa hintataso ovat tavallisestikin edullinen

S-ryhmä on sitoutunut tarjoamaan asiakkailleen pysyvästi edullisen ruokakorin – tämä on inflaation aikana tärkeä lupaus, jota kuluttajat todella arvostavat. 38 % kyselyn vastaajista koki Prisman tarjoavan parasta vastinetta rahoille samalla kun kilpailevat myymälät jäivät alle 20 %.

Ymmärrä, vaikuta, mittaa

Smart Marketing -palveluiden avulla voit ymmärtää, millainen vaikutus inflaatiolla on juuri sinun tuotteidesi ostajiin ja millä keinoilla voit vaikuttaa kuluttajien mielikuviin sekä valintoihin eri vaiheissa ostopolkua, kaupan mediaa hyödyntäen. Uniikki kyvykkyytemme ymmärtää kuluttajan arkea ja mitata mediatoimenpiteiden teho altistumisesta ostotapahtumaan varmistaa, että markkinointipanostuksesi tuovat tuloksia.

Kaupan median filosofia on valjastaa lukuisat asiakaskohtaamiset ja niistä kertyvä asiakasymmärrys ennen kaikkea asiakkaan itsensä hyödyksi. Näin mainostajat ja kauppa voivat yhdessä entistä paremmin tuottaa arvoa kuluttajien asiakaskokemukseen myös kaupallisilla toteutuksilla.

Me kaupan median asiantuntijat autamme brändiäsi navigoimaan läpi haastavien aikojen. Ota meihin yhteyttä niin annetaan brändisi kilpailukyvylle lisäboostia.

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.