28.11.2019

Mitä ekosysteemiajattelu markkinoinnissa tarkoittaa?

Kilpailu kiinnostaa ihmisiä. Uudenlainen ekosysteemiajattelu muuttaa perinteiset käsityksemme kilpailijoista ja kumppaneista. Nämä käsitykset kannattaa nyt rakentaa rohkeasti uudelleen.

Siitä lähtien kun S-Ryhmän Smart Marketing -liiketoiminta käynnistyi, meiltä on kysytty kuorossa: Keitä vastaan kilpailette? Haastammeko toiminnallamme mediatoimistot ja mediatalot? Entä ovatko Googlen ja Amazonin kaltaiset jätit kovimpia kilpailijoitamme?

Ymmärrän, että kilpailu kiinnostaa ihmisiä. Uudenlainen ekosysteemiajattelu muuttaa kuitenkin perinteiset käsityksemme kilpailijoista ja kumppaneista. Nämä käsitykset kannattaa nyt rakentaa rohkeasti uudelleen.

S-ryhmän Smart Marketing -ekosysteemi perustuu vahvaan uskoon kumppanuudesta. Mainostajien näkökulmasta täydennämme oivallisesti kumppaniverkostoa, johon voivat kuulua niin media- ja mainostoimistot kuin mediatalotkin. En miellä edellä mainittuja toimijoita kilpailijoinamme vaan kumppaneinamme.

Suhtaudun myös Googlen, Amazonin ja Facebookin kaltaisiin globaaleihin jätteihin uteliaasti. Toivomme niiden kanssa ennemminkin kumppanuutta kuin kilpailua. Näillä toimijoilla on globaalisti hyvä asiakasymmärrys. Lisäksi ne ovat muuttaneet perinteisen vähittäiskaupan toimintalogiikkaa.

Oma vahvuutemme piilee syvässä lokaalissa asiakasymmärryksessä. Lähes jokainen suomalainen on tavalla tai toisella S-ryhmän asiakas. Palvelemme suomalaisten tarpeita laajasti: tarjoamme ihmisille elintarvikkeita, kodin tavaroita, liikennemyymälöitä,  ravitsemus- ja majoituspalveluita.

Markkinointiekosysteemimme perusta on sen tarjoama ainutlaatuinen asiakasymmärrys. Tätä asiakasymmärrystä kumppaniyrityksemme voivat hyödyntää paitsi tuloksellisissa, monikanavaisissa markkinointitoimenpiteissään, myös liiketoimintansa muussa kehittämisessä, esimerkiksi tuote- ja palvelukehityksessään.

Toinen ekosysteemimme uniikki tekijä on tarjoamamme kanavat, jotka tavoittavat suomalaiset laajasti. Kanava- ja mediavalikkomme kattaa tällä hetkellä myymälämarkkinoinnin ratkaisut, digitaalisen markkinoinnin monipuoliset ratkaisut, kohdennetun asiakkuusmarkkinoinnin monikanavaratkaisut sekä Yhteishyvän monimediaratkaisut.

Tuomme markkinoille selkeästi konseptoidun markkinointiekosysteemin, joka perustuu asiakasymmärrykseen, ja jonka tuottamia ratkaisuja mainostaja voi hyödyntää monipuolisesti ja mitattavasti.

Massamediaa ei ole perinteisesti pidetty erityisen älykkäänä, sitähän ei kohdenneta tarkasti. Pyrimme markkinointiekosysteemimme kehityksessä haastamaan tämän näkemyksen. Olemme esimerkiksi kehittäneet asiakasymmärrystämme siten, että mainostaja voi halutessaan kohdentaa myymälämarkkinointia faktiseen asiakasprofiiliinsa perustuen.

Ennen palvelukokonaisuutemme julkistamista olemme tehneet vuoden alusta koemarkkinointia yhteistyökumppaneidemme keskuudessa. Olemme tavanneet satoja markkinointi- ja liiketoimintajohtajia. Lähes poikkeuksetta palaute on ollut yksimielistä: ekosysteemimme on uniikki ja kovasti odotettu.

Uskon, että markkinoilla on tilaa meille kaikille. Yhteistyömahdollisuutemme ovat rajattomat. Jutellaanko lisää?

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.