Vaasan on hyödyntänyt S-ryhmän kaupan median kanavia osana markkinointiaan jo useita vuosia. Yhteistyön keskiössä on ollut kasvattaa myyntiä esimerkiksi perinteikkäissä palaleivissä sekä löytää potentiaalisimmat kokeilijat uusille tuotelanseerauksille hyödyntämällä S-ryhmän asiakasymmärrystä.
Vuonna 2023 Vaasan toteutti yhteensä 11 kampanjaa Smart Marketingin kanavissa. Kampanjoissa hyödynnettiin S-ryhmän kattavaa asiakasymmärrystä, jotta jokainen kampanja saatiin kohdennettua juuri oikealle yleisölle. Vuoden 2023 kampanjoihin sisältyi esimerkiksi:
Valtakunnallinen Vaasan x Robin Packalen -kampanja oli kenties yksi viime vuoden näkyvimmistä kaupan alan mainoskampanjoista. S-ryhmän kaupan median kanavissa Vaasan halusi lisätä aktivointeja kohdennetusti. Asiakasanalyysin perusteella kampanjalle löydettiin potentiaalisin kohderyhmä palaleipiä ostaneista lapsiperheistä, jotka tavoitettiin kohdennetusti Yhteishyvän monimediakanavia, S-kaupat.fi:tä, S-mobiilia, sekä sosiaalisen median aktivointeja hyödyntäen.
Kampanja keräsi yhteensä yli 2,5 miljoonaa kohdennettua impressiota ja kohderyhmän 233,000 kuluttajaa vastasivat 27 prosentista kampanja-ajan kokonaismyynnistä, konversioasteen ollessa 55,8 prosenttia.
Tulokset kertovat, että kampanja oli menestys. Vaikuttajayhteistyön viestikärki vetosi erinomaisesti kohdeyleisöön ja lisäksi turhat kontaktit olivat minimaaliset.
Vaasan toi markkinaan uudet kauraisat Mums-rieskapalat, jotka olivat maukas täydennys brändin tuotevalikoimaan. Onnistuneen lanseerauksen edellytyksenä oli löytää tuotteen potentiaalisimmat kokeilijat, mikä onnistui erinomaisesti Smart Marketingin kanavissa.
Lanseerauskampanja kohdistettiin vaaleita leipiä ja rieskoja ostaville lapsitalouksille. Kohderyhmän osuus kampanja-ajan kokonaismyynnistä oli jopa 40 %, konversioaste 11 % ja ROAS 4,4. Tulokset ovat uutuustuotelanseeraukseksi varsin poikkeukselliset ja kertovat myös kohderyhmän menneen nappiin.
Kampanjan avulla Mums löysi tiensä tehokkaasti suomalaisten pöytiin!
Street Food -tuoteperhe koostuu kokoelmasta suomalaisten rakastamia katuruokaklassikoita. Vuoden 2023 Street Food -kampanjoihin sisältyi lanseerauksia sekä sesonkien aktivointeja, kuten jääkiekon MM-kisahuumaa sekä Uudenvuoden ja Halloweenin reseptiikkaa.
Eri Street Food -tuoteperheen tuotteet puhuttelevat eri kohderyhmiä, joten Smart Marketingin tarkkaan kohdennetuilla kohdeyleisöillä pystyttiin jokaisessa kampanjassa tavoittamaan oikeat kuluttajat: maukkaita Bao Buneja mainostettiin HOK-Elannon laatuohjautuville alle 34-vuotiaille, kun taas MM-kivaeväitä tarjottiin Street Foodin nykyasiakkaille sekä hampurilais- ja hot dog-kategorian kuluttajille.
Vuonna 2023 Vaasanin kasvu oli poikkeuksellista. Vielä brändin 150 vuoden rikkaan historian jälkeen Vaasan onnistui kasvattamaan myyntiään kaksinumeroisilla kasvuluvuilla kampanja-aikoina. Kasvu on osoitus paitsi brändin vetovoiman ylläpidosta 150 vuoden ajalta, mutta myös onnistuneesta kuluttajien signaalien seuraamisesta sekä tehokkaasta markkinointiviestinnästä.
Smart Marketingin kanavissa Vaasan on onnistunut personoimaan viestejä puhuttelemaan kulloinkin tavoiteltua kohderyhmää. Tämä yhdistettynä erinomaisesti suunniteltuihin kohderyhmiin olivat avain menestykseen vuonna 2023.
Haastattelimme Vaasanin Media Manageria, Lotta Castrénia kuluneesta vuodesta. Kysyimme muun muassa, mikä Vaasanin ja Smart Marketingin yhteistyössä on sujunut, minkä Lotta on kokenut yhteistyössä erityisen tärkeäksi, sekä tietenkin mitä mieltä Lotta on vuoden tuloksista.
Kurkkaa haastattelun pitkä versio alta!
Jotta voit katsoa tämän videon, sinun täytyy hyväksyä kolmannen osapuolen evästeet