Mikä ihmeen kaupan media? - kaupan media Suomessa ja maailmalla - Smart Marketing

Digi ja kauppa - Markkinoinnin uudet virrat

Jakso 1: Mikä ihmeen kaupan media? – Kaupan media Suomessa ja maailmalla

Kaupan media on vielä verrattain uusi medialiiketoiminta Suomessa. Kun S-ryhmä lähti kolme vuotta sitten perustamaan omaa kaupan mediaansa Smart Marketingia, oli oppeja jo ammennettu maailmalta. Digi ja kauppa – Markkinoinnin uudet virrat-podcastin ensimmäinen jakso tarjoaa syväsukelluksen kaupan mediaan ja sen ekosysteemiin medialiiketoiminnan johtajan Anne Sassin ja Smart Marketingin business leadin Hannaleena Koskisen johdolla.

”Kaupan media on ikivanha keksintö, jonka tarkoitus on toteuttaa alkuperäistä tehtäväänsä – tuoda asiakkaat, tuotteet ja brändit lähemmäs toisiaan”, Sassi summaa aluksi. Kauppaa voidaankin ajatella ikään kuin ikkunana asiakkaille, jotta he pääsevät tutustumaan tuotteisiin, ja jossa yhteistyökumppanit, eli tavarantoimittajat ja brändit, esittelevät tuotteitaan. ”Kaupan median konsepti on rakennettu palveluksi, jossa me konkreettisesti tarjoamme erilaisia mainospaikkoja, joissa tavarantoimittajat pääsevät kertomaan tuotteistaan. Näissä asiakkaat näkevät mainoksia, jonka seurauksena tulevat ostamaan tuotteita. Näin meillä on tyytyväisiä asiakkaita ja toisaalta tavarantoimittajien myynti kasvaa.”

Kansainvälisiä kaupan median esikuvia löytyy useita. Esimerkiksi Amazon on viime aikoina kertonut heidän voimakkaimmin kasvavan liiketoiminta-alueensa olevan medialiiketoiminta, jossa tavarantoimittajat esittelevät omia tuotteitaan ja palveluitaan kiinnostavasti asiakkailleen.

”Olemme tutustuneet myös muihin suuriin toimijoihin, kuten Walmartiin ja Targetiin. Euroopan sisällä olemme tutustuneet läheisesti esim. Tescon ja Carrefourin mediaratkaisuihin, ja lähdetty sitten kehittämään suomalaiseen mediamarkkinaan sopivia ratkaisuja”, Sassi kertoo.

Kaupan median onnistumisen edellytykset perustuvat asiakasymmärrykseen ja esimerkiksi tietoon siitä, mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita ja missä kaupoissa he vierailevat. Nämä tiedot ovat tavarantoimittajille erittäin tärkeitä.

”Pystymme tehdä tehokasta ja vaikuttavaa markkinointia, kun ymmärrämme ja tunnemme asiakkaamme”, Sassi toteaa. ”Meillä on asiakasymmärrykseen perustuva suunnitelma siitä, missä kanavissa kannattaa olla läsnä sekä siitä, minkälaiset kanavavalinnat ja sisällöt tavoittavat asiakkaat”.

Kolmas kaupan median ainulaatuinen piirre on mitattavuus. Yhtenä harvoista markkinointipalvelualan toimijoista kaupan median toimenpiteillä pystytään todentamaan vaikutukset myynti- ja asiakasvaikutuksiin saakka: ”Kuulostaa helpolta ja yksinkertaiselta, mutta tosiasiassa tämä antaa mainostajalle mahdollisuuden kehittää koko markkinoinnin kokonaisuuttaan ja koko liiketoimintaansa. Autamme näkemään, mistä mainostaja voisi saada asiakkaita ja pystymme kertoa millaisia he ovat”.

Ravisuttaako palveleva markkinointi perinteitä?

Jo vuosia on puhuttu, miten markkinoinnin tehokkuutta ja vaikuttavuutta pysytään kasvattamaan. Miten saadaan investoidusta eurosta enemmän irti?

”Kaupan media pystyy auttamaan tässä pohdinnassa. Pystymme analyyttisesti miettimään, mihin mainostajan eurot laitetaan, kuten myös pystymme mittaamaan, saatiinko vaikutuksia aikaiseksi. Jokaisesta toimenpiteestä opimme seuraavia varten”, Sassi kertoo.

Oppiminen onkin tärkeää. Koskinen mainitsee esimerkkeinä erilaiset asiakkaiden haasteet, joita on lähdetty ratkaisemaan ja tuloksena voitu todentaa 15–20 kertainen myynninkasvu. Näitä oppeja Smart Marketing-tiimi pyrkii monistamaan - ja kasvattamaan - jatkossa.

Palveleva markkinointi on yksi nykyaikaisen markkinoinnin trendeistä. Palvelevaa markkinointia on esimerkiksi tarjota asiakkaalle sellaista sisältöä, mistä hän on oikeasti kiinnostunut. Esimerkiksi relevanttia on kohdentaa kasvissyöjälle viestejä herkullisista kasvisruokavaihtoehdoista. Yksi kaupan median tavoitteista on saada kuluttaja kokemaan markkinointi palveluna, eikä häiriötekijänä. Tätä mainostajatkin pitävät tärkeänä.

Vaikuttavaa markkinointia - yhdessä

Smart Marketing kaupan mediana on yhteismarkkinointikonsepti, jossa vahvat, vetovoimaiset, mainostajien brändit sekä S-ryhmän brändit yhdessä puhuttelevat kuluttajaa. Yhteistyötä tehdään myös alan eri toimijoiden kanssa. Koskinen toteaa tämän olevan tärkeä teema tulevaisuudessa: kuinka suomalaiset markkinointialan toimijat pystyvät yhdessä tuottamaan entistä parempaa palvelua, jossa asiakas on tyytyväinen. Aiheen parissa riittää vielä tekemistä, mutta Smart Marketing on tehnyt jo pilottitoimenpiteitä ketterän kotimaisten toimijoiden kanssa yhdessä mainostaja-asiakkaan ja suomalaisen kuluttajan hyväksi.

”Pitkiä hyviä keskusteluita on käyty ja taklattu sitä haastetta, että emme ole toistemme kilpailijoita, vaan lyötäisiin hynttyyt yhteen ja rakennettaisiin yhdessä palvelu, joka palvelee yhteistä mainostaja-asiakasta paremmin”, Koskinen visioi.

Vaikka perinteisen ajattelun purkaminen vie aikaa, on yhteisten toimintamallien rakentaminen hyvässä alussa. Yhtenä tärkeistä yhteistyökumppaneista nousee esiin mainostajan strategiset kumppanit, mediatoimistot. Kaupan median pystyessä palvelemaan mediatoimistoja asiakasymmärryksellään, hyötyy näiden kombinaatiosta mainostaja entistä paremmin - ja ennen kaikkea kuluttaja. Myös data ja sen laatu on yksi syy siihen, miksi markkinointijohtajan tulisi valita kaupan media osaksi markkinointisuunnitelmiaan nyt ja tulevaisuudessa.

Kaupan median tulevaisuuden keskeisimmät kehityshankkeet liittynevät digitaalisten palveluiden maailmaan ja niiden kehittämiseen. Esimerkiksi verkkokaupan ollessa huikeassa kasvussa, pitää siellä pystyä asiakkaita puhuttelemaan entistä paremmin.

”Pystymme tavoittamaan juuri oikeat ihmiset koko ostopolulle levittäytyneenä. Ostopolun voi ajatella alkavan kotisohvalta, jossa luetaan Yhteishyvä-aikakauslehteä tai selataan puhelinta digikanavissa. Kivijalka on se paikka, jossa suurin osa ostamisesta tapahtuu ja digitaalisissa kanavissa voidaan inspiroida kuluttajaa”, Sassi toteaa lopuksi.

Digi ja kauppa – Markkinoinnin uudet virrat– podcastin aiheet nivoutuvat kaupan median aihepiirien ytimeen. Vaihtuvat vieraat ja markkinointiin liittyvät monipuoliset teemat lennättävät kuulijat pienen pöydän ympärillä käytäviin keskusteluihin, joita johtavat SOK Smart Marketing-tiimin asiantuntijat.

Kun haluat, että olemme sinuun yhteydessä.

Toivottu yhteydenottotapa

Huomaathan, että keräämme henkilötietojasi lähettäessä tämän lomakkeen. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä voit lukea tietosuojaselosteestamme

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.