OOLANNIN LOVES FELIX
Orklan ja Smart Marketingin toteuttama kampanja kasvatti Oolannin perunapakasteiden myyntiä ja tarjosi kuluttajalle lisäarvoa yhdistämällä mukaan Felix-majoneesit. Kampanja osoitti, kuinka tärkeää on yhdistää verkkokauppamainonta kivijalkakampanjoiden kanssa ja tulokset olivat erinomaiset: verkkokaupan myynti kasvoi 35% verrattuna kategoriaan.
Lue lisää

Ikoniset brändit valtasivat verkkokaupan

Orklan vuodenvaihteen Oolannin loves Felix -kampanjan tavoitteena oli kasvattaa Oolannin perunapakasteiden sesonkimyyntiä ja tarjota kuluttajalle lisäarvoa yhdistämällä samaan kampanjaan suosittu käyttöyhteystuote, Felix majoneesit. Kampanja näkyi sekä kivijalassa että ruoan verkkokaupassa, jossa haluttiin varmistaa onnistuminen ostohetkellä. Yksittäisen mainospaikan sijaan päätettiin ottaa haltuun kaikki S-kaupat ruoan verkkokaupan keskeiset mainospaikat samanaikaisesti.

"Perunapakasteissa vuodenvaihteen sesonki on kuluttajien ostopäätösten kannalta kriittinen ajankohta. Halusimme varmistaa vahvan näkyvyyden verkkokaupassa joulusta uuteenvuoteen ja että kampanjamme tukee samanaikaisesti myös kivijalkamyymälöissä tehtäviä toimenpiteitä. Tavoitteenamme oli rakentaa kokonaisuus, joka hyödyntää verkkokaupan kaikki keskeiset mainospaikat ja varmistaa tuotteidemme maksimaalisen näkyvyyden. Meillä oli selkeä visio siitä, että laaja näkyvyys verkkokaupan eri mainospaikoissa olisi avainasemassa, ja halusimme hyödyntää brändisalkkumme vahvuuksia ristiinmyynnissä", kertoo Orklan E-com Manager Henri Eskelinen.

Mainospaikkojen strateginen käyttö avainasemassa

S-kaupat-ruoan verkkokauppa on markkinajohtaja Suomessa. Mainospaikat on suunniteltu tukemaan sujuvaa asiakaskokemusta – ne sulautuvat luontevasti sisältöön tarjoten asiakkaille inspiraatiota. Mainostajat voivat hyödyntää näitä mainospaikkoja monipuolisesti yhdistämällä eri kategorioiden tuotteita toisiaan täydentäviksi kokonaisuuksiksi – kuten tässä kampanjassa Oolannin perunapakasteet ja Felix-majoneesit.

Kampanjassa hyödynnettiin monipuolisesti verkkokaupan mainospaikkoja:

Hero banneri etusivulla kiinnitti asiakkaiden huomion heti ostospolun alussa
Tuoteikkuna esitteli kampanjatuotteita näkyvästi etusivulla
Kategoriasivujen mainospaikat varmistivat näkyvyyden oikeassa kontekstissa
Laskeutumissivu tarjosi lisätietoa tuotteista ja toimi valinnan vahvistajana

"Tämä lähestymistapa mahdollisti sen, että kuluttaja kohtasi viestin jokaisessa verkkokaupan keskeisessä vaiheessa. S-kaupat-palvelussa asioi viikoittain 200 000 asiakasta ja trendi on nouseva – halusimme varmistaa brändien näkyvyyden heti etusivulla, mutta myös kategorioissa, varmistaaksemme tavoittavuuden ostopäätöksen kannalta kriittisellä hetkellä. Laaja kokonaisuus oli avainasemassa kampanjan menestykselle", taustoittaa Smart Marketingin strategi Sami Hiirsalmi.

Tulokset puhuvat puolestaan

Mainostettujen tuotteiden myynti kasvoi 35% kampanja-aikana. Kampanja osoitti, kuinka tärkeää on yhdistää verkkokauppamainonta kivijalkakampanjoiden kanssa: kun digitaalinen ja fyysinen näkyvyys tukevat toisiaan, lopputuloksena on vahvempi brändivaikutus ja parempi kaupallinen onnistuminen.

Verkkokaupan rooli kehittyy entisestään

Verkkokauppamainonta on tehokkaimmillaan, kun se on osa laajempaa strategiaa ja tukee muita kanavia. Jatkossa Orkla aikoo hyödyntää kampanjasta saatuja oppeja ja kehittää markkinointiaan entistä strategisempaan suuntaan fokusoiden onnistumisiin heidän tuotteilleen tärkeimmissä sesongeissa:

"Jatkossa aiomme hyödyntää vastaavia yhdistelmäkampanjoita ja kokeilla myös pitkäkestoisempaa kategoriamainontaa, jotka tukevat tuotteidemme jatkuvaa näkyvyyttä ja sesonkeja”, Eskelinen summaa.
"Kehitämme mainosratkaisuja, jotka tukevat tavarantoimittajien liiketoimintaa ja mahdollistavat entistä tehokkaampia tapoja kohdata kuluttaja ostospolun eri vaiheissa verkkokaupan ympäristössä. Tulevaisuudessa haluamme tarjota entistäkin vaikuttavampia ja kaupallisesti tuloksellisia ratkaisuja verkkokaupan kasvavaan rooliin” toteaa Smart Marketingin Business Development Manager Janne Haussila.

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.