1.10.2025

Monikanavaisuus merkitsee myös jouluna 

Joulu on yksi Suomen merkittävimmistä juhlista, jota suurin osa suomalaisista viettää tavalla tai toisella – kuten jouluostosten merkeissä.  

Marras- ja joulukuun aikaiset myynnit kasvavatkin valtavasti useammissa S-ryhmän tuoteryhmissä, joten ei ihme, että joulu on monille mainostajille yksi tärkeimmistä sesongeista. Loppuvuoden aikaiset mediapanostukset ovat tehokas, ellei välttämätön, tuki liiketoiminnalle, jotta joulun ostokset kohdistuvat omaan brändiin kilpailusta huolimatta. 

Yksi kanava ei riitä

Joulusesonki nostaa paitsi myynnin odotuksia, myös paineita yksittäisten medioiden teholle. Usein keskusteluissani mainostaja-asiakkaiden kanssa nousee esiin sama kysymys: 

“Miksi käyttäisin useampaa kanavaa, jos voin valita yhden tehokkaimman?” 

Tämä on ymmärrettävä kysymys, kun tutkimme yksittäisen median vaikutusta myyntiin. Me SOK Smart Marketingilla voimme mitata tiettyjen yksittäisten kanavien vaikutusta myyntiin S-ryhmän kuittidataan perustuen: kuten kuinka moni lähetetyn sähköpostin saajasta osti brändiä viestin saannin jälkeen. Siksi tietyn kanavan käyttö yksinään kuulostaa hyvin houkuttelevalta. 

Yhden kanavan ratkaisu ei kuitenkaan näytä koko kuvaa asiakaspolun monimutkaisuudesta, eikä takaa onnistumista. Sähköposti voi olla tärkeä osa matkaa kohti ostoa, mutta tutkimusten mukaan asiakkaat tarvitsevat keskimäärin 5–7 kontaktipistettä ennen, kuin he tekevät ostopäätöksen. (1) 

Lisäksi yhden kanavan taktiikka sulkee pois ne potentiaaliset asiakkaat, joita kyseinen kanava ei tavoita. Monikanavaiset markkinointikampanjat voivat nimittäin kasvattaa tavoitettua yleisöä jopa 24 % verrattuna yhden kanavan strategiaan. (2) 

Monikanavaisuus, sen tuoma suuri tavoittavuus ja useampien kontaktipisteiden tarjonta on siis olennaisessa osassa kohti brändin menestystä. Tämä pätee myös joulun aikaisiin mediapanostuksiin.

Mieti kokonaisuutta asiakkaasi silmin

Kun suunnittelet joulusesongin mainontaa, tärkeintä on tarkastella kokonaisuutta asiakkaasi silmin. Miltä hänen matkansa inspiraatiosta ostoskoriin voisi näyttää?   

Rakastan joulua ja halusin tehdä tästä joulusta erityisen. Lähdin etsimään parhaita ideoita ja aloitin S-mobiilista, josta sain vinkkejä jouluruokiin. Inspiroiduin selailemaan lisää ja päädyin Suomen suosituimman aikakausmedian eli Yhteishyvän pariin: sieltä löysin sopivia reseptejä joulupöytään ja lahjavinkkejä perheelle ja ystäville.” 

  • Vinkki! Yhteishyvä.fi:ssä näkyvät myös loppuvuoden trendit, kuten jouluiset juustokakut ja taatelikakut. Täydellinen hetki mainostaa resepteihin liittyviä ainesosia ja tuotteita, kun reseptihaut ovat huipussaan. 

“Helpoille ostoksille suuntasin S-kaupat – ruoan verkkokauppaan. Sieltä nappasin ostoskoriin juustot juustotarjottimeen sekä kaikki tarvittavat maitotuotteet leivontaan. Kovat paketit pukinkonttiin löysin puolestaan Prisma.fi:stä – pelejä ja leluja lapsille sekä kauneudenhoitotuotteita aikuisille. Valitsin kotiinkuljetuksen ja kiire helpotti, kun kaikki tarvittava saapui kätevästi kotiovelle. Pystyin keskittymään joulun valmisteluihin ja nauttimaan juhlan tunnelmasta.” 

  • Tiesitkö, että kaikki yllä olevat tuotteet löytyvät joulun 2024 TOP-10-tuotehauista? 80 % ostokorin lisäyksistä (S-kaupat.fi) ja 57 % tuoteklikkauksista (Prisma.fi) tapahtuu näillä tasoilla, ja siksi kategorioiden mainospaikat sekä sponsoroidut tuotenostot ovat erinomaisia tukemaan brändisi valintaa sesongissa. 

Joululahjavinkki mainostajalle

Tarinallinen asiakkaan ostopolku havainnollistaa, kuinka moni eri kanava voi vaikuttaa asiakkaan matkaan. Kun olet mukana useissa kontaktipisteissä – inspiraatiosta resepteihin, tuotevertailuun ja ostopäätökseen – kasvatat todennäköisyyttä, että asiakas valitsee juuri sinun brändisi kovan kilpailun keskellä, tärkeässä sesongissa. 

Jos tässä vaiheessa havahdut siihen, että loppuvuoden suunnitelmat ovat vielä auki, niin ei hätää. Meiltä löytyy valmiiksi suunnitellut joulupaketit sekä päivittäis- että käyttötavarakategorioihin varmistamaan, että brändisi on mukana asiakkaan jouluvalmisteluissa: inspiraatiosta ostopäätökseen saakka. Ja koska joulussa on aina ripaus taikaa, on myös joulun kampanjapaketeissa etuja, joita ei kannata jättää lojumaan kuusen alle.  

Laita meille viestiä smartmarketing@sok.fi, niin kerromme lisää! 

Lähteet

  1. Toni Kari (2021): "Asiakas ja ostopäätös – Miksi asiakas ei osta?" 
  1. (Hanna Halonen (2020): "Kohti omnikanavaisuutta – Case suomalaiset apteekit") 

Luitko jo nämä?

KUN HALUAT, ETTÄ OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ.

Lisätietoja tai tarjouspyynnön saat lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen: smartmarketing@sok.fi